مجله قهوه – وقتی به «دیجیتالی سازی» فکر میکنید چندین مفهوم به ذهن خطور میکند: فناوری، داده، اتوماسیون، برنامهها، دادههای بزرگ، رباتها؟
اما این چیست و چه ارتباطی با زنجیره تأمین قهوه دارد؟
آیا دیجیتالسازی برای کنار گذاشتن فاکتور انسانی و جایگزینی آن با برنامهها و نرمافزارها است؟
همهچیز در ابر بارگذاری میشود؟ یا از طریق وبسایت میفروشید؟
در این مقاله به این مفهوم و رابطه آن با زنجیره تأمین قهوه میپردازیم که در ادامه میخوانیم:
1) دیجیتالی سازی چیست؟
با توجه به آکادمی سلطنتی اسپانیا، مفهوم دیجیتالی شدن با گذشت زمان تغییر کرده است.
آنچه در گذشته فقط به «تبدیل یا رمزگذاری دادهها یا اطلاعات مداوم به شمارههای رقمی مانند تصویر عکاسی، یک سند یا کتاب» اشاره داشت،
اکنون به «انجام فعالیتها در فضای دیجیتال با ترکیب فنآوریهای مختلف مانند ابرهای اطلاعاتی، حسگرها، دادههای بزرگ، چاپگرهای سهبعدی و غیره، [برای ارائه] پتانسیل ایجاد کاملاً متفاوت محصولات و خدمات» اشاره دارد.
Sara Morrocchi، بنیانگذار VUNA Origin Consulting، توضیح میدهد که «تحول دیجیتال» اساساً انجام آنلاین – بهصورت آنلاین – فعالیتی است که بهصورت آفلاین – خارج از اینترنت – انجام میشود.
همه ما بهنوعی این تغییر را تجربه کردهایم:
ارسال ایمیل بهجای نامه، خرید قهوه در یک سیستمعامل مجازی بهجای خرید مستقیم در یک فروشگاه خردهفروشی، یا تماشای برنامه آبوهوا بهجای تلاش برای اندازهگیری سرعت هوا.
با تحول دیجیتال همچنین شامل خودکار سازی فعالیتها، ایجاد فرهنگ نوآوری و زیر سؤال بردن فعالیتها یا فرایندها؛ میتوان از طریق ابزارهای دیجیتال کاهش یا حذف کرد؛
بنابراین، فناوری صرفاً یک تسهیل کننده است،
«این همان چیزی است که امکان تحقق خواستهها یا نیازهای مردم برای روی آوردن به فرآیندهای آنلاین را امکانپذیر میکند»،
چه برای افزایش کارایی، کاهش هزینهها، افزایش رضایت مشتری، سادهسازی فرایندها، یا در حالت عادی جدید، جلوگیری از تماس بدنی.
دیجیتالی سازی در صنعت قهوه
بنابراین دیجیتالی سازی در زنجیره تأمین قهوه به این واقعیت اشاره دارد که بازیگران مختلف در آن میخواهند یا نیاز به انتقال فعالیتها یا فرایندها از حالت آفلاین به آنلاین دارند و ظرفیت و فناوری انجام آن به این خواستهها و نیازها بستگی دارد.
-
یک خریدار قهوه سبز یک نرمافزار مدیریت کشاورزی خریداری میکند که اطلاعات کاملی در اختیار او قرار میدهد:
-
ویژگیهای ارگانولپتیک، بیماریهای شایع خاک و محصولات، نمره SCA، تصفیه آب در مزایا، حقوق جنسیت، موقعیت مکانی، قیمتگذاری و غیره.
با استفاده از این اطلاعات، میتوانید تصمیم بگیرید که آن را بخرید یا خیر، قیمت فروش را تعیین میکند
و بر اساس قابلیت ردیابی آن، به مشتری نهایی خود ارزشافزوده دهد. همچنین، میتواند حق بیمه ارائه دهد که اقدامات خوب در پایداری یا عدالت تولیدکننده را تشخیص دهد.
-
تعاونی که به لطف جمعآوری دادههای میدانی از طریق یک برنامه کاربردی (در رایانههای لوحی که دادهها را از مزارع وارد میکند) قادر به خرید – فروش قهوه خود با چابکی بیشتر و پردازش سریعتر پرداخت به مشتریان خود هستند.
2) چه کسی نیازمند دیجیتالی سازی است؟
پاسخ کوتاه: همه. تولیدکنندهها، پردازندهها، بازاریابها، رستریها، مصرفکنندگان و همه افرادی که در این زنجیره قرار میگیرند.
برای دیجیتالی سازی فرآیند، اطلاعات موردنیاز است، شخصی آن را ارائه میدهد و شخصی نیز از آن استفاده میکند،
بنابراین همه بازیگران زنجیرهای که میتوانند دادهها را فراهم کنند و / یا از آنها استفاده کنند، این تحول را «تغذیه و استفاده میکنند».
هر بازیگر برای تغذیه فرآیندهای دیجیتالی خود به اطلاعات مختلفی نیاز دارد و میخواهد.
بهعنوانمثال، یک شرکت تعاونی تولیدکننده باید بداند که چه تعداد از همکارانش از مزایای خاص خود و یا ازنظر کیفیت ارگانولپتیک قهوه خود برخوردار هستند،
بنابراین آنها میتوانند از یک ابزار دیجیتالی برای جمعآوری این اطلاعات استفاده کنند و بر اساس آن، مشاوره در مورد روشهای خوب برای بالا بردن کیفیت محصول خود را ارتقا دهند.
همین اطلاعات را میتوان توسط یک شرکت صنایع غذایی و کشاورزی برای صدور گواهینامه به این قهوه یا ردیابی دانهها برای خریدار احتمالی استفاده کرد.
دسترسی به این دادهها و تبدیل به اطلاعات قابلهضم، به ما امکان میدهد تا تصمیمات بهتری بگیریم، اولویتبندی کنیم، یاد بگیریم و تفسیر کنیم.
بااینحال، نابرابری در دسترسی به این اطلاعات یکی از مهمترین وظایف در بخش قهوه است،
همچنان برای توسعه ابزارهای دیجیتال (برنامهها، سیستمعاملهای داده، فناوریهای بلاکچین، کدهای QR و غیره) وجود دارد که تولیدکنندگان را در طراحی خود یاری میکند.
منبع: daily coffee news
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.