مجله قهوه – مدتی است که بخش تخصصی قهوه ایده پر کردن شکاف بین تولیدکننده و مصرفکننده را مورد بحث قرار داده است. ازنظر بسیاری، این به معنای کوتاه شدن فاصله بین کشاورز و مصرفکننده نهایی است. ابتکارات و ایدههای بسیاری برای دستیابی به این هدف موردبحث و بررسی قرارگرفته است. در میان آنها مفهوم قهوه بو داده در مبدأ است. علیرغم چالشهای لجستیکی، این مدل غیرمتعارف میتواند مزایای خود را برای ذینفعان در سراسر زنجیره تأمین داشته باشد.
بااینحال، برای کافیشاپها، بهطور طبیعی چندین سؤال وجود دارد: چرا باید قهوهای را که در مبدأ بو داده میشود، سرو کنید؟ چه مزایایی دارد؟ برای پاسخ به این سؤالات و کسب اطلاعات بیشتر، با سه حرفهای که در بخش قهوه صحبت کردم که در ادامه مقاله بخش دوم آن را با هم میخوانیم:
قهوه بو داده در مبدأ در بخش تخصصی قهوه
در بخش تخصصی قهوه، عباراتی مانند «شفاف»، «قابلردیابی»، «اخلاقی» و «پایدار» بیشتر و بیشتر مورداستفاده قرار میگیرند. تعداد فزایندهای از برچسبها و گواهینامهها وجود دارد که مصرفکنندگان انتظار دارند بر روی کالاهایی که خریداری میکنند و با مارکهایی که از آنها خریداری میکنند، مشاهده کنند.
دبی و چارلی فولکس صاحبان و مدیر قهوه Court Street در آتن، اوهایو میگویند: «درحالیکه تقاضای مصرفکننده برای این محصولات در حال افزایش است، دستیابی به گواهینامههای صحیح برای تولیدکنندگان سخت است.»
آنها توضیح میدهند: «به دست آوردن کلمات کلیدی مانند Fairtrade organic و سایر برچسبهای علامت تجاری برای [برخی] تولیدکنندگان در مقیاس کوچک سخت است.»
تجارت مستقیم یکی دیگر از مفاهیم کلیدی است که طی چند سال گذشته در قهوه مخصوص موردبحث قرار گرفته است. دقیقاً مانند کباب کردن قهوه در مبدأ، یک فلسفه ساده در هسته آن وجود دارد: «کوتاه کردن زنجیره تأمین برای «اتصال» بیشتر تولیدکننده و مصرفکننده.»
ابیگیل توضیح میدهد که هرچه رابطه مستقیمتر باشد، مصرفکننده میتواند با تولیدکننده آشناتر شود. او میگوید: «شما دقیقاً میدانید كه تهیهکننده شما كیست.»
درنهایت، ابیگیل خاطرنشان میکند که این تولید تقاضای زنجیره تأمین است.
این تغییر چگونه به تولید قهوه کمک میکند؟
درحالیکه کافیشاپها و مشاغل خردهفروشی هنگام خرید قهوهای که در مبدأ بو داده شده است، در بازار تمایز پیدا میکنند،
اما تأثیر محسوسی بر جوامعی که از آن خرید میکنند نیز دارد.
با کوتاه کردن زنجیره تأمین، تعداد بازیگران درگیر در آن را حذف میکنید که میتواند سودآوری تولیدکنندگان را بهبود بخشد.
کاهش هزینههای لجستیکی و عملیاتی در کشورهای تولیدکننده نیز به معنای باقی ماندن ارزش و سود بیشتر در مبدأ است.
ابیگیل توضیح میدهد: «کار در یک کشور تولیدکننده، هزینههای عملیاتی را کمتر میکند و هزینههای زندگی و فضای ذخیرهسازی ارزانتر میشود.
حملونقل، امنیت، استفاده از انرژی … همه آنها در مبدأ ارزانتر هستند.»
سو برداشتها، طراوت و چالشها
برای بسیاری، تازه بودن بزرگترین مانع کباب قهوه در مبدأ است.
ترکیبات طعم دهنده قهوه بو داده نسبت به قهوه سبز بسیار پایدارتر هستند و بنابراین قرار گرفتن در معرض اکسیژن خطرناکتر است.
چارچوبهای زمانی حملونقل بینالمللی میتواند این مورد را برای مشتریان بالقوه غیرقابل اجرا یا کمتر جذاب کند.
تجارت در بیشتر موارد برای حملونقل سریعتر هزینه بالاتری است. بااینحال، ابیگیل خاطرنشان میکند که همیشه لازم نیست اینگونه باشد.
او میگوید: «تا زمانی که ارتباطات لجستیکی خوبی داشته باشید، میتوانید قیمتها را پایین نگه دارید.
لجستیک [بزرگترین مانع است]، اما ما این را فهمیدیم و میتوانیم در مورد قیمتگذاری خود کاملاً شفاف عمل کنیم.»
در آخر، توجه به این نکته مهم است که دانش در مورد بیشتر جنبههای فنی بو دادن و دم قهوه در بسیاری از کشورهای تولیدکننده در حال رشد است.
این یک گام مهم در جهت از بین بردن باورهای غلط در مورد کیفیت پایین قهوه بوداده است.
درحالیکه این مدل هنوز هم در مراحل اولیه است و صنعت بههیچوجه آن را بهعنوان جریان اصلی قبول نکرده است، ایده تفت دادن قهوه در مبدأ منافع ملموسی دارد.
عمدتاً اخلاقیتر، اغلب پایدارتر و زنجیره تأمین را کوتاه میکند تا همه را به هم نزدیک کند.
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.