مجله قهوه – برای برخی، یک فنجان قهوه بدون شیر کامل نخواهد بود. احساس دهان قهوه را تغییر میدهد و تلخی آن را نرم میکند. برای دهههاست که از شیر برای ایجاد محبوبترین نوشیدنیهای قهوه استفاده میشود، از فلت وایت و کاپوچینو گرفته تا ماکیاتو و لاته. برای پاسخ و بررسی دلیل محبوبیت زیاد شیرهای گیاهی ، با دو متخصص در این زمینه صحبت کردم که ادامه مطلب باهم دیدگاههای آنان را در بخش دوم میخوانیم:
بااینحال، نگرانیهای روزافزون در مورد تأثیرات زیستمحیطی و اخلاقی تولید لبنیات باعث شده است که بسیاری از افراد در سالهای اخیر به دنبال گزینههای دیگری باشند.
این امر منجر به افزایش نجومی محبوبیت شیرهای گیاهی ازجمله سویا، بادام، جو دوسر و نارگیل شده است.
چالشهای شیرهای گیاهی چیست؟
باوجوداین رشد خارقالعاده در بخش شیر گیاهی، چالشهایی نیز وجود داشته است.
ازآنجاکه شیرهای گیاهی نسبتاً سریع «رونق» پیدا کردهاند، مدتی طول کشیده تا فضای نظارتی جبران شود.
بهعنوانمثال، تنها در سال 2017 بود که دادگاه دادگستری اروپا حکم داد که شرکتهای اتحادیه اروپا که محصولات گیاهی تولید میکنند نمیتوانند از اصطلاحاتی مانند «شیر»، «پنیر» یا «خامه» برای اهداف بازاریابی استفاده کنند.
این بدان معنی است که این عبارات که معمولاً با محصولات لبنی مرتبط هستند، نمیتوانند بهطور قانونی روی بستهبندی گزینههای غیر لبنی ظاهر شوند.
در عوض، آنها را فقط برای محصولات مشتق شده از حیوانات رزرو کردند.
اتحادیه اروپا اظهار داشت که انگیزههای این حکم جلوگیری از سردرگمی برای مصرفکنندگان و محافظت از «ترکیب منحصربهفرد و طبیعی مواد مغذی خرد و کلان شیر و لبنیات است که با هیچیک از محصولات گیاهی قابلمقایسه نیست».
لورن میگوید که او فکر میکند این حکم تأثیر منفی بر روی کسانی که قصد خرید محصولات گیاهی را دارند، دارد.
او میگوید: «این ممکن است باعث سردرگمی مصرفکنندگان شود که به دنبال تصمیمگیری آگاهانه در مورد گیاهان جایگزین لبنیات هستند.
چراکه اصطلاحاتی مانند شیر جو دو سر در فرهنگ مدرن ریشه دوانده است.»
بسته بندی شیرهای گیاهی
اخیراً، قوانین جدیدی که پارلمان اروپا به تصویب رسانده است (که به آن اصلاحیه 171 گفته میشود) ممکن است شرکتهای گیاهی را از استفاده بستهبندی مشابه محصولات لبنی مانند کارتنهای شیر و ظروف ماست منع کند.
همچنین این امر میتواند محدود كردن مواد بازاریابی به این دلیل باشد كه شیرهای گیاهی «جایگزینی برای» محصولات لبنی است.
لورن توضیح میدهد: «این صنعت چالشهای عملی دارد و این عواقب بازاریابی تجاری را برای هر دو مارک تجاری، مانند Califia Farms و خردهفروشان به همراه دارد.»
چالش مهم دیگر افزایش گسترده نگرانیها در مورد تأثیر زیستمحیطی تولید شیر گیاهی است.
علیرغم این واقعیت که از شیرهای گیاهی بهعنوان جایگزینی سازگار با محیطزیست برای تبلیغ استفاده میشود، تحقیقات نشان داده است که بهویژه شیر بادام برای تولید به مقدار زیادی آب نیاز دارد.
فقط برای یک لیتر تولید شیر بادام بیش از 370 لیتر آب مصرف میشود، درحالیکه برای سویا و جو دوسر به ترتیب فقط 28 و 48 لیتر آب مورداستفاده.
همراه با این واقعیت که 80٪ بادام در کالیفرنیای دارای خشکسالی کشت میشود، این امر باعث شده بسیاری پایداری طولانیمدت آن را زیر سؤال ببرند.
کامیلا به من میگوید مارکهایی مانند Rude Health سخت تلاش میکنند تا این نگرانیها را حل کنند.
وی توضیح میدهد: «ما فقط از بادام مدیترانهای استفاده میکنیم زیرا در آنجا باران بسیار زیاد است.»
آینده شیرهای گیاهی
فروش شیر گیاهی مدتی است سالبهسال رشد کرده است و درنهایت هیچ نشانهای از کند شدن این رشد به این زودیها وجود ندارد.
بااینحال، توجه به این نکته مهم است که اعتماد به بازار بهشدت با صنعت قهوه مرتبط است.
درصد قابلتوجهی از کل شیرهای گیاهی توسط کافیشاپها استفاده میشود.
اما به نظر میرسد که در کافیشاپها محبوبیت یکسانی دارند. در مارس 2019، استارباکس شیر جو دو سر Elmhurst را در سراسر فروشگاههای ایالاتمتحده معرفی کرد.
این برند حتی اخیراً ادعا کرده است که افزایش تقاضای شیر گیاهی مهمترین تغییر مصرف در شاخههای آنها بوده است.
تمایز جغرافیایی نیز نکته قابلتوجهی برای برندها است. لورن توضیح میدهد:
«ایالاتمتحده در مورد شیرهای گیاهی از انگلستان پیشی گرفته و حدود 60٪ از مردم در مقایسه با 35.6٪ در انگلیس، شیر گیاهی میخرند.»
«ما پیشبینی میکنیم که این رشد بالا ادامه داشته باشد و [انتظار داریم] تعداد خانوارهای بیشتری در انگلیس طی پنج تا ده سال آینده خرید محصولات گیاهی را آغاز کنند.»
گرچه مصرف شیر گیاهی با افزایش تعداد گیاهخواران در سراسر جهان نیز ارتباط دارد، بااینحال مصرفکنندگانی که خود را وگان نمیدانند در حال خرید گزینههای غیر لبنی هستند.
بازار رو به رشد شیر گیاهی
مطالعات نشان میدهد که 90٪ از شیرخواران گیاهی نیز در برخی ظرفیتها لبنیات مصرف میکنند.
بااینحال، کامیلا معتقد است که علاقه به انواع طعمدهندههای شیرهای گیاهی به پیشبرد بیشتر بازار کمک خواهد کرد.
وی میگوید: «ما پیشبینی میکنیم که طی پنج تا ده سال آینده افراد بیشتری به این روند بپیوندند.»
«ما قبلاً در مورد نوع طعمدهندهها در موارد مختلف، ازجمله شیر بادام در لاته، شیر نارگیل در اسموتی ها، یا شیر بادامهندی در چای، آگاهی و آموزش دیدهایم.»
رشد در بازار شیر گیاهی طی چند سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است.
با وجود چالشهای قانونی و نگرانیها در مورد محیطزیست، به نظر میرسد به این زودیها سرعت این روند کاهش نخواهد یافت.
علاوه بر این، با محبوبیت شیر گیاهی که ذاتاً با بخش ویژه قهوه در حال رشد ارتباط دارد، به نظر میرسد تقاضا در صنعت قهوه ادامه خواهد داشت.
بنابراین، دفعه دیگر که به کافیشاپ مراجعه کردید و لاته یا کاپوچینو سفارش دادید، چرا درخواست شیر گیاهی نمیدهید؟
حتی اگر عاشق لبنیات هستید، میتوانید از این تغییر لذت ببرید.
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.