مجله قهوه – بخش قهوه بهطور سنتی تحت سلطه مردان قرار دارد. درحالیکه درصد بالایی از نیروی کار تولیدی را زنان تشکیل میدهند، زنان تولیدکننده اغلب نمایندگی کمی درزمینهٔ کاری خود دارند. بااینحال، عدالت اجتماعی و درک گسترده صنعت و قبول این تفکر که زنان باید در آینده بخش قهوه نقش یکسانی داشته باشند، روایت جنبش قهوه زنان را تغییر میدهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنبش قهوه زنان، با ژانل تاملینسون از زنان جامائیکا در قهوه، کیمبرلی ایسون از مشارکت برای برابری جنسیتی و کانی کولوسواری از کافه فمنینو صحبت کردم که در ادامه بخش دوم را باهم میخوانیم:
چگونه زنان با هم همکاری میکنند؟
تعاونیهای زنان به همان شیوه تعاونیهای عادی عمل میکنند، با یک ویژگی اساسی: زنان تصمیم میگیرند که چه کاری، کجا و چگونه انجام شود.
به گفته کیمبرلی «هیچ تعریف مشترکی وجود ندارد.»
درنهایت، این کمتر مورد نیازهای سخت گیرانه است و بیشتر مربوط به هدف و رویکرد است.
برای مشارکت برای برابری جنسیتی، کیمبرلی میگوید که این یک رویکرد جامع برای برابری جنسیتی در سازمانهای کشاورزان است.
کیمبرلی میگوید: «این استراتژی ممکن است شامل یک مشارکت درزمینهٔ جنبش قهوه زنان یا یک برنامه در داخل یک رویکرد جامعتر برای عدالت جنسیتی باشد.»
در جنبش قهوه زنان، ژانل میگوید که این یک «استراتژی دو مرحلهای» است.
اولین قدم، ایجاد فضای امن برای زنان برای احساس قدرت و مسئولیتپذیری است.
پسازآن، گام دوم شامل مردان و جوانان برای ایجاد یک تغییر همهجانبه در کل جامعه است.
برخلاف بسیاری از تنظیمات سنتی در تولید قهوه، زنان بهطور مستقیم در تصمیمگیری در مورد محل وجوه شرکت دارند.
کانی میگوید: «دانستن اینکه فقط مردان بخشی از مکالمه مربوط به تصمیمات مربوط به سرمایهگذاری بودند، به من فهماند که تعاونیها میتوانند با ساختاری مانند کافه فمنینو، جایی که زنان ملزم به مشارکت در مکالمه هستند، منصفانه و مؤثرتر کار کنند.
بسیاری از اوقات آنها صدای جامعه هستند که شنیده نمیشوند.»
کانی، ژانل، کیمبرلی و سازمانهایی که آنها نمایندگی میکنند سفیران یک پیام هستند.
آنها میخواهند موانعی را که مانع از اظهارنظر زنان در تصمیمگیریهای مربوط به معیشتشان میشود بردارند.
آنها میخواهند مشارکت و عضویت برابر داشته باشند.
کانی به من میگوید: «اکنون صدای زنان برای اولین بار در تعاونیهایی قهوه، شنیده میشود.»
برنامهها و ایدهها در جنبش قهوه زنان
بااینحال، صرف داشتن ایده و صدا کافی نیست. پس از طرح ایدهها و برنامهها، زنان تولیدکننده برای به حرکت درآوردن آنها نیاز به حمایت دارند.
بهعنوانمثال، در برنامههای کافه فمنینو، تولیدکنندگان قهوه مشوقهای مالی و پشتیبانی دریافت میکنند.
آنها همچنین از طریق بنیاد کافه فمنینو برای پروژههایی که درخواست میکنند و اولویتبندی میکنند به بودجه دسترسی دارند.
این سیستم همچنین رستریها را قادر میسازد تا از طریق کمکهای مالی، پروژهها را تأمین مالی کرده و از زنان در جوامع قهوه حمایت کند.
کانی توضیح میدهد: «این یک بخش جداییناپذیر در توانمندسازی زنان است.»
وی میافزاید: «داشتن ایدههایی برای پروژههایی که زندگی آنها را بهبود میبخشد یک چیز قدرتمند است،
اما برای اجرای آنها در زمین، شما نیاز به دسترسی به بودجه دارید. همانجایی که کمکهای اصلی رستریها به بنیاد وارد میشود.»
در مقابل، مشارکت برای برابری جنسیتی یک ابزار ارزیابی آنلاین ارائه میدهد که تعاونیها را قادر میسازد «امتیاز» عدالت جنسیتی خود را تعیین کنند.
سپس تعاونیها از اطلاعات گزارش دریافتی خود برای ایجاد یک برنامه عملیاتی متناسب استفاده میکنند.
این از آنها برای بهبود عدالت جنسیتی در سازمانشان حمایت میکند و میتواند توسط شرکا یا توسط خود تعاونی تأمین شود.
تغییر اجتماعی از طریق ارزش افزوده
بنابراین، ارزش افزوده تجارت با تعاونی قهوه که توسط زنان اداره میشود چیست؟
به بیان ساده، ارزش توسط تقاضا پیش میرود. خریداران علاقهمند به قهوه زنان به افزایش تقاضای مصرفکنندگان برای عدالت اجتماعی و برابری در سراسر زنجیره تأمین پاسخ خواهند داد.
کانی میگوید که بسیاری از رسترها به قهوههای کافه فمنینو جذب میشوند زیرا آنها فلسفهای برای ایجاد تغییرات اجتماعی از طریق «قدرت دلار» دارند.
او میگوید: «تقاضا برای قهوه زنان از سال 2003 که ما برای اولین بار با صنعت در مورد شرایط سخت زندگی زنان کشاورز صحبت کردیم، دائماً افزایشیافته است.»
«این امر بهویژه پس از جنبش قهوه زنان اتفاق افتاد، زمانی که آگاهی اجتماعی از اهمیت توانمندسازی زنان در سراسر جهان جریان اصلی را پیدا کرد.»
بااینحال، ما باید مراقب نحوه بازاریابی این محصول باشیم.
کیمبرلی میگوید: «استفاده از تصاویر زنان در قهوه یک استراتژی بزرگ بازاریابی است و لزوماً منعکسکننده اهداف فمینیسم نیست.»
این نگرانی وجود دارد که چنین رویکردی منجر به حاشیه راندن زنان شود، نه اینکه آنها را به کانون توجه برساند.
کانی هشدار میدهد که بسیاری از قهوههای موجود در آنجا با عنوان «توسط زنان تولید میشود» به بازار عرضه میشود، اما همه این مارکها درواقع فضایی را برای صدای زنان یا دریافت سود مالی فراهم نمیکنند.
او میگوید هنگامیکه چیزی با عنوان «قهوه زنانه» میخرید، باید جریان پول و نحوه ساختار تعاونی را بررسی کنید.
آیا زنان در آن ساختار قدرتی برابر با مردان دارند؟ رستریها و خریداران وظیفه دارند در جستجوی این پاسخها باشند.
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.