دیجیتالی سازی

لزوم دیجیتالی سازی در صنعت قهوه – 1

مجله قهوه – وقتی به «دیجیتالی سازی» فکر می‌کنید چندین مفهوم به ذهن خطور می‌کند: فناوری، داده، اتوماسیون، برنامه‌ها، داده‌های بزرگ، ربات‌ها؟

اما این چیست و چه ارتباطی با زنجیره تأمین قهوه دارد؟

آیا دیجیتال‌سازی برای کنار گذاشتن فاکتور انسانی و جایگزینی آن با برنامه‌ها و نرم‌افزارها است؟

همه‌چیز در ابر بارگذاری می‌شود؟ یا از طریق وب‌سایت می‌فروشید؟

در این مقاله به این مفهوم و رابطه آن با زنجیره تأمین قهوه می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانیم:

1) دیجیتالی سازی چیست؟

با توجه به آکادمی سلطنتی اسپانیا، مفهوم دیجیتالی شدن با گذشت زمان تغییر کرده است.

آنچه در گذشته فقط به «تبدیل یا رمزگذاری داده‌ها یا اطلاعات مداوم به شماره‌های رقمی مانند تصویر عکاسی، یک سند یا کتاب» اشاره داشت،

اکنون به «انجام فعالیت‌ها در فضای دیجیتال با ترکیب فن‌آوری‌های مختلف مانند ابرهای اطلاعاتی، حسگرها، داده‌های بزرگ، چاپگرهای سه‌بعدی و غیره، [برای ارائه] پتانسیل ایجاد کاملاً متفاوت محصولات و خدمات» اشاره دارد.

Sara Morrocchi، بنیان‌گذار VUNA Origin Consulting، توضیح می‌دهد که «تحول دیجیتال» اساساً انجام آنلاین – به‌صورت آنلاین – فعالیتی است که به‌صورت آفلاین – خارج از اینترنت – انجام می‌شود.

همه ما به‌نوعی این تغییر را تجربه کرده‌ایم:

ارسال ایمیل به‌جای نامه، خرید قهوه در یک سیستم‌عامل مجازی به‌جای خرید مستقیم در یک فروشگاه خرده‌فروشی، یا تماشای برنامه آب‌وهوا به‌جای تلاش برای اندازه‌گیری سرعت هوا.

با تحول دیجیتال همچنین شامل خودکار سازی فعالیت‌ها، ایجاد فرهنگ نوآوری و زیر سؤال بردن فعالیت‌ها یا فرایندها؛ می‌توان از طریق ابزارهای دیجیتال کاهش یا حذف کرد؛

بنابراین، فناوری صرفاً یک تسهیل کننده است،

«این همان چیزی است که امکان تحقق خواسته‌ها یا نیازهای مردم برای روی آوردن به فرآیندهای آنلاین را امکان‌پذیر می‌کند»،

چه برای افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها، افزایش رضایت مشتری، ساده‌سازی فرایندها، یا در حالت عادی جدید، جلوگیری از تماس بدنی.

دیجیتالی سازی در صنعت قهوه

بنابراین دیجیتالی سازی در زنجیره تأمین قهوه به این واقعیت اشاره دارد که بازیگران مختلف در آن می‌خواهند یا نیاز به انتقال فعالیت‌ها یا فرایندها از حالت آفلاین به آنلاین دارند و ظرفیت و فناوری انجام آن به این خواسته‌ها و نیازها بستگی دارد.

  • یک خریدار قهوه سبز یک نرم‌افزار مدیریت کشاورزی خریداری می‌کند که اطلاعات کاملی در اختیار او قرار می‌دهد:

  • ویژگی‌های ارگانولپتیک، بیماری‌های شایع خاک و محصولات، نمره SCA، تصفیه آب در مزایا، حقوق جنسیت، موقعیت مکانی، قیمت‌گذاری و غیره.

با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید تصمیم بگیرید که آن را بخرید یا خیر، قیمت فروش را تعیین می‌کند

و بر اساس قابلیت ردیابی آن، به مشتری نهایی خود ارزش‌افزوده دهد. همچنین، می‌تواند حق بیمه ارائه دهد که اقدامات خوب در پایداری یا عدالت تولیدکننده را تشخیص دهد.

 

  • تعاونی که به لطف جمع‌آوری داده‌های میدانی از طریق یک برنامه کاربردی (در رایانه‌های لوحی که داده‌ها را از مزارع وارد می‌کند) قادر به خرید – فروش قهوه خود با چابکی بیشتر و پردازش سریع‌تر پرداخت به مشتریان خود هستند.

2) چه کسی نیازمند دیجیتالی سازی است؟

پاسخ کوتاه: همه. تولیدکننده‌ها، پردازنده‌ها، بازاریاب‌ها، رستری‌ها، مصرف‌کنندگان و همه افرادی که در این زنجیره قرار می‌گیرند.

برای دیجیتالی سازی فرآیند، اطلاعات موردنیاز است، شخصی آن را ارائه می‌دهد و شخصی نیز از آن استفاده می‌کند،

بنابراین همه بازیگران زنجیره‌ای که می‌توانند داده‌ها را فراهم کنند و / یا از آن‌ها استفاده کنند، این تحول را «تغذیه و استفاده می‌کنند».

هر بازیگر برای تغذیه فرآیندهای دیجیتالی خود به اطلاعات مختلفی نیاز دارد و می‌خواهد.

به‌عنوان‌مثال، یک شرکت تعاونی تولیدکننده باید بداند که چه تعداد از همکارانش از مزایای خاص خود و یا ازنظر کیفیت ارگانولپتیک قهوه خود برخوردار هستند،

بنابراین آن‌ها می‌توانند از یک ابزار دیجیتالی برای جمع‌آوری این اطلاعات استفاده کنند و بر اساس آن، مشاوره در مورد روش‌های خوب برای بالا بردن کیفیت محصول خود را ارتقا دهند.

همین اطلاعات را می‌توان توسط یک شرکت صنایع غذایی و کشاورزی برای صدور گواهینامه به این قهوه یا ردیابی دانه‌ها برای خریدار احتمالی استفاده کرد.

دسترسی به این داده‌ها و تبدیل به اطلاعات قابل‌هضم، به ما امکان می‌دهد تا تصمیمات بهتری بگیریم، اولویت‌بندی کنیم، یاد بگیریم و تفسیر کنیم.

بااین‌حال، نابرابری در دسترسی به این اطلاعات یکی از مهم‌ترین وظایف در بخش قهوه است،

همچنان برای توسعه ابزارهای دیجیتال (برنامه‌ها، سیستم‌عامل‌های داده، فناوری‌های بلاکچین، کدهای QR و غیره) وجود دارد که تولیدکنندگان را در طراحی خود یاری می‌کند.


منبع: daily coffee news

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.


مجله تخصصی صنعت قهوه coffee magazine

اخبار روز صنعت قهوه در مجله خبری قهوه coffee news

آشنایی با انواع قهوه و ویژگی های قهوه types of coffee

آشنایی با تاریخچه قهوه history of coffee

آشنایی با تولید قهوه و روش های برشته کاری قهوه coffee roasting

آشنایی با برندهای قهوه coffee brands

آشنایی با خواص قهوه و فواید آن properties of coffee

آشنایی با روش های دم آوری قهوه coffee brewing

آشنایی با کافه های مطرح دنیا the cafe

آشنایی با اصطلاحات قهوه در دانشنامه تصویری قهوه picture coffee dictionary

آشنایی با آموزش تصویری دم آوری قهوه در مجله تصویری قهوه

آشنایی با واژگان قهوه در واژه نامه تحلیلی قهوه coffee dictionary

آشنایی با طرز تهیه و دستورالعمل انواع غذا با استفاده از قهوه در بخش آشپزی قهوه cooking with coffee

آشنایی با انواع تجهیزات صنعت قهوه و دم آوری coffee accessories

آشنایی با درجات آسیاب قهوه متناسب با انواع روش های دم آوری coffee grinder

باریستای خود باشید! آشنایی و طرز تهیه انواع نوشیدنی قهوه در منزل barista

مطالب و فیلم های آموزشی ما را در کانال تلگرام مجله تخصصی صنعت قهوه مشاهده کنید

آشنایی با مراحل رست قهوه یا برشته کاری قهوه در مجله قهوه rosting coffee

آشنایی با انواع قهوه های ترکیبی blending coffee

آشنایی با بهترین و مرغوب ترین قهوه های جهان best coffee

با ما در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز همراه باشید

آشنایی با انواع قهوه های تک خاستگاه (سینگل اورجین) single-origin coffee

آشنایی با انواع قهوه عربیکا arabica coffee

آشنایی با انواع قهوه روبوستا robusta coffee

آشنایی با قهوه سبز لاغری و خواص مفید آن green coffee

آشنایی با خواص و فراید قهوه و سلامتی properties coffee

کافئین در قهوه و خواص آن برای بدن انسان caffeine

آشنایی با قهوه اسپرسو و نوشیدنی های بر پایه اسپرسو espresso coffee

آشنایی با قهوه ترک turkish coffee

آشنایی با قهوه فرانسه و دستگاه قهوه ساز فرنچ پرس french press

آشنایی با دستگاه قهوه ساز اروپرس aeropress

آشنایی با دستگاه قهوه ساز V60 و قهوه دمی V60

آشنایی با دستگاه قهوه ساز سایفون و قهوه های موج سوم siphon coffee

آشنایی با قهوه کلد برو یا قهوه سرد دم cold brew coffee

آشنایی با دستگاه قهوه ساز کمکس chemex

آشنایی با دستگاه قهوه ساز موکاپات moka pot

آشنایی با قهوه بلومانتین جامائیکا و ویژگی های آن blue mauntain coffee

jamaica coffee

آشنایی با قهوه اتیوپی یورگاچف (قهوه یرگاچف) و ویژگی های آن yirgacheffe coffee

ethiopia coffee

آشنایی با قهوه گیشا پاناما و ویژگی های آن geisha coffee

آشنایی با قهوه بوربون و ویژگی های آن bourbon coffee

همچنین ببینید

جنبش قهوه زنان

ظهور پدیده جنبش قهوه زنان – 3

مجله قهوه – بخش قهوه به‌طور سنتی تحت سلطه مردان قرار دارد. درحالی‌که درصد بالایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *