مجله قهوه – قهوه ی استارباکس نامی است که فراتر از حیطه فعالیت خود رفته است و تبدیل به یک نماد شده است. شرکتی که باعرضه قهوهی بوداده آغاز کرد و پس از مدتی نخستین کافیشاپ خود را در سیاتل راهاندازی کرد و هماکنون به بزرگترین کافیشاپ زنجیرهای جهان تبدیل شده است.
قهوه ی استارباکس یک شرکت آمریکایی است و بهعنوان صاحب بزرگترین کافیشاپهای زنجیرهای در سراسر دنیا شناخته میشود. اولین شعبهی استارباکس در سال ۱۹۷۱ توسط سه دوست در شهر سیاتل ایالت واشنگتن و تنها با ارائهی دانهی قهوه رُست شده به مشتریها راهاندازی شد.
بعد از گذشت چند سال و با خریداری شدن حق امتیاز این برند توسط هاوارد شولتز، اولین کافیشاپ این برند باهدف بازسازی و القای حال و هوای کافیشاپهای ایتالیا برای مردم آمریکا راهاندازی شد. این شرکت علاوه بر قهوه محصولات دیگری مانند قهوهساز نیز به بازار عرضه میکند. استارباکس که بزرگترین کافیشاپ زنجیرهای جهان لقب گرفته است، در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار شعبه در سراسر جهان دارد.
شکلگیری برند قهوه ی استارباکس
اولین شعبهی استارباکس در تاریخ ۳۱ مارس سال ۱۹۷۱ و توسط سه دوست یعنی یک معلم انگلیسی به نام جری بالدوین، یک معلم تاریخ به نام زو سیگل و نویسندهای به نام گوردون بوکر که در دوران دانشجویی در دانشگاه سانفرانسیسکو با هم آشنا شده بودند؛ راهاندازی شد. آلفرد پیت نحوهی بو دادن قهوه را به آنها آموزش داد و آنها تصمیم گرفتند فروشگاهی برای فروش قهوهی باکیفیت و تجهیزات آن راهاندازی کنند.
در آن زمان بوکر با شخصی به نام تری هکلر یک آژانس تبلیغاتی داشت. او برای انتخاب نام به آنها گفت کلماتی که با «st» آغاز میشوند دارای قدرت زیادی هستند. این پیشنهاد ذهن این سه دوست را درگیر کرد و آنها شروع به تهیهی فهرستی از کلماتی که با st آغاز میشدند، کردند.
داستان نام استارباکس
تا اینکه یکی از آنها نقشهای از یک معدن قدیمی به نام «Starbo» پیدا کرد. بوکر بعد از شنیدن این اسم نام شخصیتی داستانی به نام «Starbuck» در رمان موبی دیک در ذهنش جرقه زد و آنها فروشگاه خود را Starbucks نامگذاری کردند. بوکر بعداً اعلام کرد که کتاب موبی دیک هیچ ارتباطی با برند آنها ندارد و آنها فقط این نام را به دلیل احساس خوبی که به آنها میداد انتخاب کردهاند.
در سالهای بین ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ این فروشگاه فقط دانههای قهوهی بوداده را برای فروش به مشتریها عرضه میکرد و تنها قهوههای دم کشیدهی آنها، نمونههای کوچک و مجانی بودند که در مغازه سرو میشد. آنها در سال اول بعد از راهاندازی فروشگاه خود، دانههای خام قهوه را از آلفرد پیت میخریدند؛ اما بعداً آنها را مستقیماً از خود تولیدکنندگان قهوه خریداری کردند. در سال ۱۹۸۱، هاوارد شولتز که بعدها رئیس استارباکس شد و مدیریت اجرایی آن را بر عهده گرفت، برای اولین بار به این مغازه پا گذاشت و ۱ سال بعد بهعنوان بازاریاب به جمع شرکا پیوست.
قهوه ی استارباکس
در سال ۱۹۸۳ هاوارد به ایتالیا سفر کرد تا با راز و رمز قهوههای ایتالیایی آشنا شود و در این زمینه تجربه کسب کند. او قصد داشت سنت قهوهخانههای ایتالیایی را به آمریکا بیاورد. جایی که مردم در آنجا جمع شوند و ضمن خوردن قهوه با یکدیگر به گفتگو بپردازند. درواقع هدف از راهاندازی کافیشاپ، درست کردن مکان سومی علاوه بر محل کار و خانه بود تا مردم بتوانند اوقات خود را در آنجا سپری کنند.
او برای مدتی استارباکس را رها کرد تا کافیشاپ خودش را با نام «ایل ژورناله» افتتاح کند. او در این کافیشاپ قهوههای استارباکس را دم میکرد و به مشتریهای میفروخت. هاوارد در آگوست سال ۱۹۸۷ پولهای خود را جمع کرد و حق امتیاز استارباکس را از صاحبان آن خریداری کرد.
شولتز این ۲ فروشگاه را باهم ترکیب کرد و به گسترش شعبههای آن پرداخت و در همان سال تعداد شعبههای این فروشگاه در آمریکا و کانادا به ۱۷ عدد رسید. در سال ۱۹۹۱ اولین شعبهی استارباکس در فرودگاه بینالمللی سیاتل افتتاح شد و این برند امروزه در اکثر فرودگاههای جهان شعبه دارد و همچنین اولین شعبهی استارباکس در خارج از آمریکا در سال ۱۹۹۶ در توکیوی ژاپن افتتاح شد.
لوگوی قهوه ی استارباکس ؛ سیرن پری دریایی
لوگوی این شرکت تصویر یک پری دریایی با دو دُم به نام سیرن (Siren) است. طبق افسانههای یونانی این پری دریایی ملوانان را فریب میداد و باعث غرق شدن آنها میشد. بنیانگذاران استارباکس نیز از تصویر این پری دریایی استفاده کردند تا دوستداران قهوه را از هر جای دنیا به سمت خودشان بکشانند. این لوگو بعد از شراکت با هاوارد شولتز تغییر کرد و شکل یک لوگوی تجاری را به خود گرفت.
همچنین نام شرکت از (Starbucks Coffee, Tea, Spices) به Starbucks Coffee تغییر کرد و رنگ آن سبز، سفید و مشکی شد و ۲ ستاره در دو طرف لوگو قرار گرفت. نهایتاً در سال ۲۰۱۱ و بعد از جشن ۴۰ سالگی این برند، لوگوی آن مجدداً تغییر کرد. ۲ ستاره و نام شرکت از روی لوگو برداشته شد و رنگ آن نیز به سبز و سفید تغییر کرد. جالب است بدانید که این لوگو از طرف طرفداران این برند چندان موردتوجه قرار نگرفت.
ورود فراپاچینو به محصولات قهوه ی استارباکس
استارباکس در سال ۱۹۹۴ کافیشاپ Coffee Connection را خریداری کرد تا امتیاز استفاده، ارائه و بازاریابی نوشیدنیهای «Frappuccino» را به دست آورد. این نوشیدنی در سال ۱۹۹۵ و با نام استارباکس به مردم معرفی شد. استارباکس تا سال ۲۰۱۲ توانست فروش سالیانهی این محصول را به ۲ میلیارد دلار برساند.
این شرکت در سال ۲۰۰۸ خط تولیدی به نام «Skinny» راهاندازی کرد و نسخهی کمکالری و بدون شکر از محصولات خود را عرضه کرد. در تهیهی این نوشیدنیها از شیر کمچرب و شیرینکنندههای طبیعی مانند عسل استفاده میشود.
استارباکس در راستای جذب مشتریهایی که بهسلامتی خود اهمیت میدهند در ژوئن سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که بدون تغییر قیمت، در منوی خود تجدیدنظر کرده است و محصولاتی مانند سالاد، محصولات پختهشده بدون استفاده از شربت ذرت با فراکتوز بالا و مواد مصنوعی را به منوی خود اضافه کرده است.
قهوه فوری استارباکس
شرکت استارباکس در سال ۲۰۰۹ خط تولیدی قهوه فوری Starbucks VIA Ready Brew را راهاندازی کرد. استارباکس برای تبلیغ این محصول، چالشی برای تشخیص قهوهی فوری از قهوهی دمکرده برگزار کرد. در این چالش به مردم هر دوی این نوشیدنیها را دادند و از آنها خواستند تنها با چشیدن و بدون نگاه کردن به نوشیدنیهای خود، قهوهی فوری را از قهوهی دمکرده تشخیص دهند. بسیاری از مردم نتوانستند تفاوت میان دو قهوه را تشخیص دهند. بعضی از تحلیلگران معتقدند که استارباکس با معرفی قهوههای فوری کمی از ارزش قهوههای خود کاست.
لیوانهای استارباکس، ویژگی انحصاری
امروزه نوشیدنیهای استارباکس در لیوانهایی با اندازههای مختلف عرضه میشود. در سال ۲۰۱۱ این شرکت بزرگترین اندازهی لیوان خود به نام Trenta را معرفی کرد که حدود ۰.۸ لیتر گنجایش دارد. در همین سال استارباکس اعلام کرد که شرکت Evolution Fresh را به مبلغ ۳۰ میلیون دلار خریداری کرده است و قصد راهاندازی مغازههای زنجیرهای برای ارائهی آبمیوهی تازه به مشتریها دارد.
ورود به بازار قهوه ساز
استارباکس علاوه بر نوشیدنی و قهوه، محصولاتی مانند قهوهساز نیز تولید میکند. این شرکت در سپتامبر سال ۲۰۱۲ دستگاهی به نام Verismo را به بازار عرضه کرد. در این دستگاه از قهوه و شیرهای کپسولی برای تهیهی کافه لاته استفاده میشود. در همین سال استارباکس اعلام کرد که قصد دارد محصول جدیدی به بازار عرضه کند. نوشیدنیهایی که از عصارهی قهوه سبز عربیکا تهیه میشوند اما طعم میوهای دارند. استارباکس از ابتدای تأسیس، هرسال تولید و عرضهی محصولات جدیدی را به برند خود اضافه کرده است و مطمئناً این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
وضعیت کنونی استارباکس
امروزه استارباکس با شرکتهای زیادی همکاری میکند. بهعنوانمثال در سال ۲۰۰۶ شرکت اپل یک بخش سرگرمی به سایت آیتونز افزود و در آن موسیقیهایی برای فروش به کاربران عرضه کرد که مشابه آنها در کافیشاپهای استارباکس پخش میشود. مشارکت در ساخت چند برنامهی تلویزیونی و همکاری با شرکت پپسی برای بازاریابی و پخش محصولات، ازجمله همکاریهای این برند با برندهای بزرگ بازار بوده است.
شرکت استارباکس تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۲۴ هزار و ۴۶۴ شعبه و ۲۳۸ هزار کارمند در سراسر جهان داشت. در تاریخ ۱ دسامبر سال ۲۰۱۶، هاوارد شولتز اعلام کرد که در آوریل سال ۲۰۱۷ از سمت مدیرعامل استارباکس کنارهگیری خواهد کرد و کوین جانسون تحت هدایت او ادارهی امور را به دست خواهد گرفت و در حال حاضر کوین جانسون مدیرعامل شرکت استارباکس است. این شرکت قصد دارد تعداد شعب خود را تا سال ۲۰۲۱ به ۳۷ هزار شعبه در جهان برساند.
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.
5 نظر
تعقيب: استفاده از کودکان کار در مزارع قهوه استارباکس و نستله - دانشنامه قهوه مجله تخصصی صنعت قهوه
تعقيب: ضرر مالی سنگین استارباکس به علت شیوع ویروس کرونا - دانشنامه قهوه مجله تخصصی صنعت قهوه
تعقيب: ضرر مالی سنگین استارباکس به علت شیوع ویروس کرونا دانشنامه قهوه -
تعقيب: استارباکس نوشیدنی رایگان به کارمندان ان اچ اس - دانشنامه قهوه مجله تخصصی صنعت قهوه
تعقيب: دلیل شکست استارباکس در استرالیا - دانشنامه قهوه مجله تخصصی صنعت قهوه