مجله قهوه – تولید قهوه در سراسر جهان با چالشهایی روبرو است. در کنیا، اوضاع فرقی چندانی نمیکند. بااینوجود در اینجا، عصر تولیدکنندگان میتواند آینده صنعت قهوه کشور را به خطر بیندازد. ازآنجاییکه اکثر کشاورزان قهوه بهسرعت به سنی میرسند که مدیریت یک مزرعه بهطور مستقل میتواند چالشبرانگیز باشد، شکاف فوری نسلی ایجادشده است. برای رفع این شکاف، کنیاییهای جوان باید تولید قهوه کنیا را بپذیرند و برای این اتفاق باید راهحلهایی برای ورود آنها به صنعت پیدا شود.
در اینجا برخی از تلاشهای انجامشده برای اطمینان از اینکه کنیاییها از یک صنعت پررونق قهوه بهرهمند میشوند – و اینکه جهان برای دهههای آینده از قهوه خود لذت میبرد، ذکر شده است.
چه چیزهایی جوان کنیایی را از تولید قهوه کنیا دور نگه میدارد؟
بسیاری از عوامل پیچیده باعث شده است که تولید قهوه کنیا بهعنوان یک فعالیت غیر محبوب برای جوانان کنیا تبدیل شود. بسیاری از این عوامل سالهاست که وجود دارند، درحالیکه برخی از آنها به دلیل شرایط منحصربهفرد نسل امروز به وجود آمدهاند.
جانشینی مزرعه برای تلاش برای تولید در نسلهای مختلف حیاتی است. بااینحال مطالعات نشان میدهد که بسیاری از تولیدکنندگان تمایلی به انتقال زمین خود به فرزندان یا نوههای خود ندارند و آنها را بدون هیچ زمینی برای ادامه کار رها میکنند. علاوه بر این، خانوادههای باتجربه در تولید؛ جوانان را به کار کشاورزی تشویق نمیکنند.
به دلایل زیادی دیگر نسلهای قدیمیتر تشویق به کشاورزی نمیکنند. یکی اینکه اندازه خانوادهها در کنیا در حال کاهش است. درنتیجه این، بسیاری از خانوادهها تربیت فرزندان خود را در محیطهای شهری انتخاب میکنند.
با رشد این نسل، آنها تمایل دارند که در شهر باقی بمانند تا شغلهای یقهسفید را دنبال کنند، زیرا به نظر میرسد که آنها دارای درآمد بهتر، امنیت بیشتر و تمیزتر هستند. کسانی که پرورش قهوه را در نظر میگیرند باید انتظارات زیاد از بازده فوری را با واقعیت متعادل کنند. بسیاری از جوانان آنقدر صبور نیستند که بتوانند سرمایهگذاری طولانیمدت کنند.
تلاش زیاد و پاداش کم در تولید قهوه کنیا
با توجه به اینکه قیمتهای فروش قهوه در سطح پایین است و تولید با چالشهای ناشی از تغییر اقلیم و فشار بازار روبرو است، بسیاری احساس میکنند که تولید یک تلاش زیاد و پاداش کم است.
یکی دیگر از عواملی که میتواند در عدم جذب در این بخش تأثیرگذار باشد این است که کنیا در وهله اول کشور مصرفکننده قهوه نیست. کمتر از پنج درصد کل تولید کشور بهصورت محلی مصرف میشود که میتواند ناشی از فرهنگ نوشیدن چای و کمبود درآمد قابلاستفاده برای صرف هزینهای باشد که بهعنوان یک کالای لوکس تلقی میشود.
راه پیش رو
برای ادامه تولید قهوه در کنیا، شهروندان جوان باید در مورد مزایای بالقوه کشاورزی قهوه آموزش ببینند – و آنها همچنین به حمایت در سطح محلی و ملی نیاز دارند تا از نظر مالی و عملی از نظر اقتصادی قابلاستفاده باشد. در اینجا برخی از اقدامات در نظر گرفتهشده برای تأمین این امر را میخوانیم:
سرمایهگذاری در آموزشوپرورش
برای مقابله با کمبود آموزشوپرورش از نسلهای قدیمیتر، موسسه فناوری منابع زیستی مواد غذایی دانشگاه فناوری ددان کیماتی یک دوره گواهینامه و دیپلم در فناوری قهوه و مدیریت کیفیت و دیپلم در فنآوری قهوه و حجامت را معرفی کرده است.
مزرعه این موسسه 75000 اصله از قهوه ترکیبی SL 28، Batian و Ruiru دارد. این به دانشجویان تجربه عملی پوشاندن فرآیند دانه به فنجان و همچنین زراعت، تجارت، اقتصاد قهوه، حجامت و ارزیابی کیفیت را میدهد. در اینجا، دانشجویان بهطور مداوم در مورد نوآوریها در مورد بهترین روشها برای بهبود کیفیت و قیمت در زنجیره ارزش قهوه تحقیق میکنند.
آنها همچنین یک مرکز فناوری قهوه ایجاد کردهاند که مدیریت پردازش، بستهبندی، تحقیق و آموزش را بر عهده دارد. علاوه بر این، آنها سطح متوسط و قهوه کامل دانهای تولید میکنند و بهعنوان بخشی از پروژه برجسته Vision 2030 خود، یک کارخانه بستهبندی Coffee Pilot را خریداری کردهاند. با این کار ارزشافزوده و ظرفیت ذینفعانی که درگیر توسعه زنجیره ارزش قهوه هستند را به دنبال دارد.
پس از فارغالتحصیلی دانش آموزان، آنها میتوانند از طریق دورههای کوتاه سفارشی آموزشهای بیشتری را (بهعنوان کشاورزان و هیئتمدیره) در مورد بهترین روشها در فناوری قهوه و مدیریت کیفیت دریافت کنند.
مقابله با چالشهای محیطی
برای مقابله با چالشهای ناشی از افزایش دما، محصولات موجود را مستعد بیماری میکند، این موسسه با همکاری موسسه تحقیقات قهوه، پروژه بهرهوری قهوه را راهاندازی کرده است. بودجه این پروژه توسط اتحادیه اروپا تأمین میشود که اکثر صادرات محصولات کشاورزی کشور کنیا را دریافت میکند. نهال قهوه را باقیمتهای یارانهای تهیه میکند و انواع مقاوم در برابر زنگزدگی قهوه و بیماری برگ قهوه را تقویت میکند.
تلاشهای فوق به شما کمک میکند تا کمبود اطلاعاتی را که نسلهای جوان در مورد تولید دارند، برطرف سازد و همچنین به آنها مشاوره و پشتیبانی میدهد که ممکن است به آنها دسترسی نداشته باشند. همچنین به تجهیز آنها به ابزاری کمک میکند تا در مدتزمان کمتری نتایج کشاورزی خود را بهبود بخشند. بیشتر فارغالتحصیلان جذب جوامع کشاورزان، بازاریان قهوه، فروشندگان قهوه میشوند – که به آنها کمک میکند ارزش اقتصادی کالا را درک کنند.
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.