مجله قهوه – مفهوم «موج سوم» Third wave در فرهنگ قهوه اندکی مناقشه برانگیز است – تلاش برای جمعبندی یک پدیده پیچیده با یک عبارت جذاب معمولاً محکومبه شکست است.
اصطلاح «موج سوم» توسط متخصص صنعت Trish Rothgeb ابداع شد و دیگران بهطور گستردهای آن را کشف کردهاند.
این اصطلاح آمریکایی محور است، اما ایدههای اصلی این مفهوم که رویکرد تغییر در قهوه را توصیف میکند، میتواند در فرهنگهای سراسر جهان اعمال شود.
«اولین موج» تجاریسازی قهوه بود که عمدتاً توسط قهوه فوری در بازار انبوه تعریف شد.
«موج دوم» ظهور کافیشاپهایی بود که اکنون در خیابانهای بزرگ مانند استارباکس تسلط دارند. این پدیده در دهه 1960 در ایالاتمتحده اتفاق افتاد و نمایانگر پذیرش فرهنگ نوشیدنیهای مبتنی بر اسپرسو ایتالیا بود که باعث ایجاد این مشاغل شد.
«موج سوم» به معنای قدردانی بالاتر از قهوه و همه چیزهایی است که این مستلزم آن است: تمرکز بر ظرافتهای طعم، منشأ و فرآیند.
غالباً در مورد اینکه «موج چهارم» چیست یا خواهد بود صحبت میشود.
صادقانه بگویم، من فکر میکنم تمام حرکات آینده در داخل قهوه تخصصی اکتشافات خاصتری در پارامترهای موج سوم خواهد بود.
مشکل استفاده بیشازحد از هر یک از این تعاریف این است که موج سوم اکنون بهعنوان برچسبی برای کل جنبش کافیشاپ مستقل عمل میکند.
بااینحال، تعداد زیادی کافیشاپ مستقل بر روی مفاهیم «تازه» یا صنعت گرایانه تمرکز دارند، اما درواقع درک قدردانی از قهوه را ندارند.
منبع: The Coffee Dictionary, Maxwell Colonna
Third wave
The concept of the “third wave” in coffee culture is a slightly contentious one – trying to sum up a complex phenomenon with a catchall phrase is usually doomed to failure.
The term “third wave” was coined by industry expert Trish Rothgeb and has been widely explored by others.
The term is US-centric, but the main ideas behind the concept, which describe a changing approach to coffee, can be applied to cultures around the world.
The “first wave” was the commercialization of coffee, mainly defined by mass-market instant coffee.
The “second wave” was the emergence of the coffee shops that now dominate the high street, such as Starbucks.
This phenomenon occurred in the 1960s in the United States and represented the adoption of the Italian espresso-based drinks culture that drove these businesses.
The “third wave” refers to the higher culinary appreciation of coffee and all that this entails: a focus on subtleties of flavour, provenance, and process.
There is often talk of what the “fourth wave” is or will be. In all honesty, I think all future movements within speciality coffee will be more specific explorations within the parameters of the third wave.
The problem with using any of these definitions too literally is that the third wave now acts as a label for the whole of the independent coffee shop movement.
However, large numbers of independent coffee shops focus on “fresh” or artisanal concepts, but are not truly exploring the culinary appreciation of coffee.
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.