مجله قهوه – رفتار خرید در بازارهای مختلف قهوه در سراسر جهان متفاوت است. خریداران قهوه از هر کشور در هنگام تهیه قهوه به یک سری عوامل توجه میکنند تا مطمئن شوند که میتوانند خواستههای مشتریان خود را برآورده کنند.
قابل درک است که یکی از مهمترین عوامل در این میان قیمت است. برخی از بازارها بهطور طبیعی نسبت به باقی بازارها حساسیت بیشتری نسبت به قیمتها دارند.
بااینحال، در حراجهای قهوه، گاهی اوقات شاهد پدیدهای هستیم که بهعنوان «حق بیمه» شناخته میشود.
حق بیمه (بهعنوانمثال با حق بیمه پرداختی برای قهوه ارگانیک یا Fairtrade اشتباه گرفته نشود) عملیاتی است که با استفاده از نادر بودن قهوه، انحصار و کیفیت برتر باعث افزایش جذابیت و قیمت برند میشود که اغلب به یک سطح نجومی میرسد.
وقتی در حراجیها و مسابقات برای قیمتهای قهوه باکیفیت فوقالعاده بالا، قیمتهای رکوردشکنی پرداخت میشود، اغلب خرید کنندگان روس یا خریداران آسیای شرقی هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر، من با مدیران دو رستری از شرق آسیا صحبت کردم تا در مورد این پدیده و تأثیر آن بر زنجیره تأمین جهانی قهوه بیشتر بدانیم.
حق بیمه و کافیشاپ در آسیای شرقی
حق بیمه فرآیند استفاده از انحصار، نادر بودن و کیفیت برتر برای افزایش جذابیت و قیمت نام تجاری برای محصولاتی است که در غیر این صورت ارزانتر هستند.
این احساس ارزش بیشتری برای خریدار ایجاد میکند و درنهایت آنها را وادار به پرداخت قیمتهای بالاتر میکند.
در بخش قهوه، این امر بهطور فزایندهای در بین خریداران قهوه باکیفیت بالا از شرق آسیا مشهود است.
بهعنوانمثال، در سال 2018، جمعی از خریداران آسیای شرقی رکورد جهانی 803 دلار آمریکا برای هر پوند را در حراج بهترین قهوه پاناما برای نوعی از قهوه گیشا Elida Geisha ثبت کردند.
دو سال بعد، شرکتهای قهوه آسیای شرقی در بالاترین پیشنهاد قیمت CoE قرار گرفتند، درحالیکه در همان سال در بهترینهای پاناما در سال 2020، بیشتر قهوهها با بیشترین قیمت توسط شرکتهای قهوه آسیای شرقی خریداری شدند.
در تمام این مسابقات، این تعداد بسیار گرانقیمت نهتنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند، بلکه ازنظر عرضه نیز محدود بودند. علاوه بر این، در طول سالها، اندازههای زیادی از CoE کاهشیافته است، درحالیکه قیمتها فقط افزایشیافته و این اثر را بیشتر میکند.
قیمتهای نجومی در میان خریداران قهوه
بنابراین، این سؤال باقی میماند: چرا خریداران آسیای شرقی این قیمتهای نجومی را برای قهوه پرداخت میکنند؟
در سراسر منطقه، بهویژه در کشورهای قدرتمند اقتصادی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی، از محصولات باکیفیت بالا بهعنوان بخشی از تجربه گستردهای از مصرف – در قهوه و سایر مناطق – رویه مشترک فرهنگی وجود دارد.
بهعنوانمثال نوشیدن چای. برخلاف قهوه، چای در درجههای مختلف تولید میشود که اینیک بازار تقسیمشده ایجاد میکند، جایی که خریداران در هر بخش حاضر به پرداخت قیمت مشخصی هستند. با افزایش قیمت، حجم خریداران در آن بخش کاهش مییابد.
جین گو خریدار قهوه سبز Gee Coffee Roasters در شنژن چین میگوید:
«ازنظر تاریخی، در چین، مردم عادت داشتند که حق بیمه بسیار زیادی را برای چای و حتی شراب بپردازند.»
این روند متعاقباً به سمت مصرف قهوه گسترشیافته است که در سالهای اخیر در شرق آسیا رواج بیشتری پیداکرده است.
جین میافزاید: «بهطور طبیعی، مردم تمایل بیشتری به پرداخت هزینه بسیار بالا برای محصولات قهوه باکیفیت بالا و کمیاب دارند.»
چرا بازارهای شرق آسیا اغلب این قهوههای حراج فوقالعاده گرانقیمت را خریداری میکنند؟
مدتهاست که حراجها مکانهایی بودهاند که خریداران میتوانند قهوه سبز باکیفیت بالا را با قیمتهای عالی دریافت کنند؛
اما چه چیزی باعث این رفتار خرید میشود؟
خوب، اول، به یاد داشته باشید که این خریداران قهوه مشتریهای خاص خود را دارند.
جین میگوید: «در برخی از کشورهای شرق آسیا، تعداد زیادی از افراد طبقه رو به بالا که مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای محصولات واقعاً کمیاب هستند، وجود دارد.»
امکان نوشیدن یکی از نادرترین و گرانترین قهوههای جهان جذابیت خاصی برای یک جمعیت خاص دارد؛
بنابراین، برای رستریهایی که قهوههای بسیار گرانقیمت خریداری میکنند، معمولاً فقط مسئله این است که مشتریان شما چه میخواهند.
این تقاضا در بازارهایی مانند چین نیز در حال افزایش است.
موسسهای تحقیقاتی در آمریكا و چین میگوید كه ظهور قهوه در چین «از نفوذ شدید غرب» برخوردار است.
تا همین اواخر، قهوه در این کشور بهعنوان «منحصربهفرد» غرب تصور میشد و امروز «بهعنوان نمایشگاهی از وضعیت اجتماعی و جهانوطنی» عمل میکند.
یک پدیده بازاریابی
Kentaro Maruyama رئیس و مدیرعامل شرکت Maruyama Coffee در ژاپن و یک خریدار منظم CoE میگوید این نوع رفتارها در ژاپن غیرعادی نیست.
کنتارو میگوید: «برای اکثر فرهنگهای آسیای شرقی، این ذهنیت وجود دارد که هرچه بیشتر بپردازید، کیفیت بالاتری نیز باید داشته باشد.»
در پایان این پدیده به یک تلاش بازاریابی تبدیل میشود، زیرا مصرفکنندگان آنچه را که محبوب و نادر است تقاضا میکنند.
درحالیکه خریداران این خواستههای مصرفکننده را میبینند، Kentaro تأکید میکند که این طرز فکر خرید قهوههای بسیار گرانقیمت و فروش آنها به مشتریان همیشه سودآور نیست.
وی توضیح میدهد: «قهوههایی که ما در حراجیها خریداری میکنیم بسیار باکیفیت هستند،
اما ما هنوز هم باید بخشی از کار خود را انجام دهیم تا این قهوهها برای مصرفکنندگان ارزش داشته باشند.»
«ما هنوز باید با آموزش مصرفکنندگان؛ بازار را متقاعد کنیم که این قهوهها ارزش هر پوند را دارند.»
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.