دیجیتالی سازی

لزوم دیجیتالی سازی در صنعت قهوه – 2

مجله قهوه – وقتی به «دیجیتالی سازی» فکر می‌کنید چندین مفهوم به ذهن خطور می‌کند:

فناوری، داده، اتوماسیون، برنامه‌ها، داده‌های بزرگ، ربات‌ها؟ اما این چیست و چه ارتباطی با زنجیره تأمین قهوه دارد؟

آیا دیجیتال‌سازی برای کنار گذاشتن فاکتور انسانی و جایگزینی آن با برنامه‌ها و نرم‌افزارها است؟

همه‌چیز در ابر بارگذاری می‌شود؟ یا از طریق وب‌سایت می‌فروشید؟

در این مقاله به این مفهوم و رابطه آن با زنجیره تأمین قهوه می‌پردازیم که در ادامه بخش دوم آن را می‌خوانیم:

3) چگونه آن‌ها این کار را انجام می‌دهند؟

Jesús Damiano از Cooperativa La Florida در پرو توصیه می‌کند:

«بیشتر از این‌که در خود طراحی باشد، روی توسعه‌دهندگان سرمایه‌گذاری کنید»،

یعنی دانستن اینکه چه اطلاعاتی لازم است، از چه کسی و به چه روشی اولین قدم برای تبدیل دیجیتالی سازی یک فرایند است.

می‌تواند فرد، برنامه، برنامه یا فناوری را که امکان آن را ایجاد می‌کند جستجو کند.

هر پروژه فناوری اطلاعات باید پاسخگوی نیازها و فرهنگ کاربران خود باشد و به سطح مدیریت کسب‌وکار بستگی خواهد داشت.

گاهی اوقات، یک صفحه ساده اکسل یا اجاره نرم‌افزارهای تخصصی مانند SysPro

برای شروع روند دیجیتالی شدن در تعاونی‌ها یا انجمن‌های تولیدکننده که می‌خواهند مجموعه قهوه را کنترل کرده و قیمت فروش را محاسبه کنند، کافی است.

در طرف دیگر این زنجیره، در مورد فناوری‌های بلاکچین و Fintech صحبت شده است که از شفافیت، ردیابی و تأمین مالی دانه در سراسر زنجیره گره‌های اطلاعاتی از مزرعه تا جام اطمینان می‌دهند.

دیجیتال‌سازی همیشه با موانع جغرافیایی، اجتماعی یا فرهنگی روبرو خواهد شد، اما همان‌طور که Diédericks Gadea، مدیر بازرگانی Aldea Global می‌گوید:

«وقتی بهتر فکر می‌کنیم با این چالش روبرو هستیم، از برنامه‌هایی که بدون اتصال به اینترنت کار می‌کنند،

QR کدها، سیستم‌های تلفن گویا (پاسخ صوتی تعاملی)، پیام کوتاه و WhatsApp به ربات‌های کشاورزی، هدف یافتن راه و ترویج گنجاندن در تمام حلقه‌های زنجیره تأمین است.»

  • در کلمبیا، از برنامه‌ای که نیازی به اتصال به اینترنت ندارد، برای هدایت تولیدکنندگان از طریق چرخه لقاح بر اساس پیش‌بینی آب‌وهوا استفاده می‌شود.

  • با جلوگیری از اینکه تولیدکنندگان قهوه نمی‌دانند چگونه تلفن‌های هوشمند را بخوانند یا از آن‌ها استفاده کنند، این برنامه از طریق صدا و آیکون ارتباط برقرار می‌کند.

 

  • در هلند، به لطف یک سیستم پایداری با فناوری بلاکچین، خریداران می‌توانند از ناکارآمدی‌های موجود در منبع (آلودگی آب یا جنگل‌زدایی جنگل و غیره) یک قهوه خاص مطلع شوند.

  • با خرید این قهوه، صندوقی ایجاد می‌شود که برای کاهش کمبودها، بالا بردن کیفیت و نمره آن و افزایش پایداری محصول و ارزش درک شده آن در مصرف‌کننده نهایی، در مبدأ سرمایه‌گذاری مجدد می‌شود.

4) چه زمانی باید دیجیتالی سازی انجام شود؟

هری میلتون از Cooperativa Sol & Café در پرو می‌گوید:

«شما می‌دانید چه موقع دیجیتالی کردن را شروع کنید. شما فقط آن را می‌دانید، خواه نیروی کار کمتری داشته باشید، مکانیسم‌های کنترل در حال حاضر ناکافی هستند یا حجم تولید به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.

دیجیتالی سازی چیز جدیدی نیست،

بااین‌وجود، دامنه و اهمیت آن در زنجیره‌های تأمین در ده سال گذشته با افزایش ارتباط قابلیت ردیابی، پایداری و شفافیت در بین مصرف‌کنندگان، بیشتر نمایان شده است.»

اگرچه، بدون شک، نمی‌توان نادیده گرفت که در سال گذشته، همه‌گیر ناشی از ویروس SARS-COV-2 به دلیل عدم توانایی در تماس فیزیکی، نیاز به اتصال را بیشتر کرد که کافی‌شاپ‌ها و رسترها مجبور شدند فرآیندهای آن را با مشکلات اضطراری و عجله دیجیتالی کنید.

دیجیتالی سازی یک مُد نیست، روندی است که از نشان دادن بهترین نتیجه در کل زنجیره تأمین افزایش‌یافته است.

5) چرا دیجیتالی سازی می‌کنیم؟

زیرا دیجیتالی سازی مزایا و اثربخشی خود را در تمام حلقه‌های این زنجیره ثابت کرده است.

زیرا به افزایش بهره‌وری، کارایی، دقت و سود کاربران یا مشتریان شما کمک می‌کند.

زیرا دیجیتالی شدن، بر اساس داده‌ها و اطلاعات خام، اطمینان و همچنین پایه محکمی برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک فراهم می‌کند.

زیرا به شما این امکان را می‌دهد که به روشی قابل‌اندازه‌گیری؛ اندازه‌گیری کنید و بتوانید فرصت‌های پیشرفت را شناسایی کنید.

زیرا به ارتباط بازیگران مناسب با ابتکارات مناسب کمک می‌کند.

زیرا ثابت‌شده است که مروج توسعه و جذب جوانان، افراد مسن و زنان در این زمینه است.

زیرا پیشگام مدیریت تغییر و نوآوری برای افراد و سازمان‌ها است.

زیرا به بازیگران در زنجیره تأمین امکان اشتراک اطلاعات، ایجاد شبکه و جمع‌آوری دانش برای تصمیم‌گیری‌های جامع و مشترک را می‌دهد.

همان‌طور که کارلوس ایسازا، مدیر عملیات سالیداریداد کلمبیا، اشاره می‌کند:

«به مشکلات جهانی فکر کنید (تغییر آب‌وهوا، کمبود نیروی کار و غیره)، راه‌حل در یک بازیگر نیست، آن‌ها مشکلات جمعی هستند.

دیجیتالی سازی، با تسهیل تبادل و تحلیل این اطلاعات، ابزاری ایدئال برای تصمیم‌گیری بهتر و یافتن راه‌حل برای این مشکلات بزرگ است.»

دیجیتالی سازی برای قهوه تخصصی چه نفعی دارد؟

تمام فرایندها و فعالیت‌های هر تجارت می‌تواند دیجیتالی شود که شامل قهوه تخصصی هم می‌شود.

تولید و استفاده از داده‌های دقیق برای بهبود کیفیت و بهره‌وری به نظارت بر روش‌های خوب کشاورزی که برای رسیدن یک درجه قهوه به درجه خاصیت ضروری است، کمک می‌کند.

به همین ترتیب، اگر به بازاری فکر کنیم که هنگام تعیین ارزش (و قیمت) محصول، شفافیت و قابلیت ردیابی محصول را در نظر بگیرد،

استفاده از ابزارهای دیجیتال فراگیرتر و گسترده‌تر می‌تواند جایگزین فرایندهای تأیید شود.

در میان بسیاری از مزایای سازمانی دیگر، دیجیتال‌سازی ابزاری دارد که به ما در بهبود فرایندهای اطلاعات بازار، پیش‌بینی‌های آب‌وهوا و ویژگی‌های جغرافیایی کمک می‌کند

که به‌نوبه خود کیفیت محصول، قیمت‌ها و مزایا را در سراسر زنجیره تأمین بهبود می‌بخشد.

در نتیجه…

دیجیتالی سازی یک مسیر است، نه یک هدف. انجام آن دیگر یک گزینه نیست. بیایید به دانش و تجربیات کسانی که قبلاً آن را در فرآیندهای خود پیاده کرده‌اند، تکیه کنیم و آموخته‌های خود را به اشتراک بگذاریم.

اطلاعاتی که ما توسعه می‌دهیم و به اشتراک می‌گذاریم ارزش بیشتری ایجاد می‌کنند و به ما کمک می‌کنند، به‌عنوان یک بخش، تصمیمات استراتژیک بهتری بگیریم که به نفع جامعه قهوه باشد.

برای پاسخ به بازار تغییر غیرقابل‌اجتناب است، اما ما تنها نیستیم: بیایید به صنعت خود اعتماد کنیم!


منبع: daily coffee news

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.


مجله تخصصی صنعت قهوه coffee magazine

اخبار روز صنعت قهوه در مجله خبری قهوه coffee news

آشنایی با انواع قهوه و ویژگی های قهوه types of coffee

آشنایی با تاریخچه قهوه history of coffee

آشنایی با تولید قهوه و روش های برشته کاری قهوه coffee roasting

آشنایی با برندهای قهوه coffee brands

آشنایی با خواص قهوه و فواید آن properties of coffee

آشنایی با روش های دم آوری قهوه coffee brewing

آشنایی با کافه های مطرح دنیا the cafe

آشنایی با اصطلاحات قهوه در دانشنامه تصویری قهوه picture coffee dictionary

آشنایی با آموزش تصویری دم آوری قهوه در مجله تصویری قهوه

آشنایی با واژگان قهوه در واژه نامه تحلیلی قهوه coffee dictionary

آشنایی با طرز تهیه و دستورالعمل انواع غذا با استفاده از قهوه در بخش آشپزی قهوه cooking with coffee

آشنایی با انواع تجهیزات صنعت قهوه و دم آوری coffee accessories

آشنایی با درجات آسیاب قهوه متناسب با انواع روش های دم آوری coffee grinder

باریستای خود باشید! آشنایی و طرز تهیه انواع نوشیدنی قهوه در منزل barista

مطالب و فیلم های آموزشی ما را در کانال تلگرام مجله تخصصی صنعت قهوه مشاهده کنید

آشنایی با مراحل رست قهوه یا برشته کاری قهوه در مجله قهوه rosting coffee

آشنایی با انواع قهوه های ترکیبی blending coffee

آشنایی با بهترین و مرغوب ترین قهوه های جهان best coffee

با ما در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز همراه باشید

آشنایی با انواع قهوه های تک خاستگاه (سینگل اورجین) single-origin coffee

آشنایی با انواع قهوه عربیکا arabica coffee

آشنایی با انواع قهوه روبوستا robusta coffee

آشنایی با قهوه سبز لاغری و خواص مفید آن green coffee

آشنایی با خواص و فراید قهوه و سلامتی properties coffee

کافئین در قهوه و خواص آن برای بدن انسان caffeine

آشنایی با قهوه اسپرسو و نوشیدنی های بر پایه اسپرسو espresso coffee

آشنایی با قهوه ترک turkish coffee

آشنایی با قهوه فرانسه و دستگاه قهوه ساز فرنچ پرس french press

آشنایی با دستگاه قهوه ساز اروپرس aeropress

آشنایی با دستگاه قهوه ساز V60 و قهوه دمی V60

آشنایی با دستگاه قهوه ساز سایفون و قهوه های موج سوم siphon coffee

آشنایی با قهوه کلد برو یا قهوه سرد دم cold brew coffee

آشنایی با دستگاه قهوه ساز کمکس chemex

آشنایی با دستگاه قهوه ساز موکاپات moka pot

آشنایی با قهوه بلومانتین جامائیکا و ویژگی های آن blue mauntain coffee

jamaica coffee

آشنایی با قهوه اتیوپی یورگاچف (قهوه یرگاچف) و ویژگی های آن yirgacheffe coffee

ethiopia coffee

آشنایی با قهوه گیشا پاناما و ویژگی های آن geisha coffee

آشنایی با قهوه بوربون و ویژگی های آن bourbon coffee

همچنین ببینید

جنبش قهوه زنان

ظهور پدیده جنبش قهوه زنان – 3

مجله قهوه – بخش قهوه به‌طور سنتی تحت سلطه مردان قرار دارد. درحالی‌که درصد بالایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *