مجله قهوه – قهوه لاواتزا (Lavazza) نامی شناخته در دنیای قهوه است. برندی که بیش از صدسال از تأسیس آن در تورین ایتالیا میگذرد و امروزه با تنوع ترکیبهای متفاوت قهوه و محصولات جانبیاش سهم بزرگی از بازار قهوهی جهان را به خود اختصاص داده است.
لاواتزا با تولید دستگاههای مختلف اسپرسوساز و تأسیس مدرسههای قهوه نشان داده که سوای حضور در بازار جهانی، سعی در ایجاد و ارتقای فرهنگ قهوه نوشی دارد.
در ادامه به تاریخچه و فعالیتهای این برند معروف و جهانی از ایتالیا میپردازیم.
تاریخچه قهوه لاواتزا
در سال ۱۸۹۵ لوییجی لاواتزا Lavazza این برند قهوه را در یک خواروبارفروشی کوچک در تورین ایتالیا تأسیس کرد. لاواتزا را اکنون نسلهای سوم و چهارم خانوادهی لاواتزا اداره میکنند و جالب است بدانید ۲ نفر از ۵ مؤسس این برند خانمهایی به نامهای امیلیا و ماریا بودند.
امروز لاواتزا با داشتن سهمی بیش از ۴۷٪ از بازار خردهفروشی، ۲۷۰۰ کارمند و فروشی برابر با ۱/۳۴۰ میلیون یورو بزرگترین برند قهوه در ایتالیا و هفتمین روستریِ بزرگ قهوه در دنیاست و این آمار بر اساس وبسایت لاواتزا به دست آمده است.
این شرکت ۶ مرکز تولید قهوه دارد که ۴ عدد از آنها در ایتالیا و ۲ مرکز دیگر خارج از این کشور هستند و از طریق شرکتهای مرتبط و پخشکنندههایش در ۹۰ کشور دنیا فعالیت میکنند.
امروزه لاواتزا ۴۶٪ از تولیدش را صادر میکند و خود را مبدع blending یا همان «هنر ترکیب گونههای متفاوت قهوه» میداند و ادعا میکند این ویژگی وجه تمایز محصولاتش است.
این شرکت همچنین ۲۵ سال سابقه در تولید و فروش ماشینهای قهوهساز کوچک در بازار قهوهی جهان دارد. در سال ۱۹۷۹ شرکت لاواتزا «مرکز تحقیقات قهوهی لوییجی لاواتزا» را تأسیس کرد که وقف «پژوهش بر روی اسپرسو» است و به مرکز آموزش لاواتزا تبدیل شده؛ شبکهای با بیش از ۵۰ مدرسهی قهوه در دنیا که هر سال به ۳۰ هزار نفر آموزش میدهد.
قهوه لاواتزا از کجا میآید؟
لاواتزا Lavazza قهوه را از سراسر کشورهای کمربند قهوه وارد میکند.
کشورهای مانند برزیل و کلمبیا از آمریکای جنوبی، گواتمالا، کاستاریکا و هندوراس از آمریکای مرکزی، اوگاندا از آفریقا، اندونزِ و ویتنام از آسیا و ایالاتمتحده و مکزیک از آمریکای شمالی.
دغدغهی توسعه پایدار باعث شده تا شرکت لاواتزا، پروژهی تیهرا (Tierra) را اجرا کند؛ یک برنامهی توسعه پایدار کشاورزی در کلمبیا، هندوراس و پرو که هدف آن بالا بردن کیفیت قهوه و نیز بهبود شرایط محیطی و کاری آن جوامع است.
با داشتن شعار تبلیغاتی «قهوه محبوب ایتالیا» این شرکت ادعا میکند که ۱۶ میلیون از ۲۰ میلیون خانوادهی مصرفکنندهی قهوه در ایتالیا لاواتزا را انتخاب میکنند.
محصولات لاواتزا
امروزه لاواتزا Lavazza محصولات و ترکیبات زیر را به بازار قهوهی جهان عرضه میکند:
کوالیتا اورو (Qualita Oro)، کوالیتا روسو (Qualita Rosso)، کلاب (Club)، کافه اسپرسو (Caffe Espresso)، ایل پرفتو اسپرسو (Il Perfetto Espresso)، کافه کرما (Caffe Crema)، گرن آروما بار (Gran Aroma Bar)، سوپر کرما (Super Crema)، کرما ای گوستو (Crema e Gusto)، کرما ای آروما (Crema e Aroma)، تاپ کلس (Top Class)، گرند اسپرسو (Grand’Espresso)، دک (Dek، قهوه دکافئین) و قهوههای کپسولیِ اَ مودو میو (A Modo Mio)، اسپرسو پوینت (Espresso Point) و بلو (Blue).
ترکیب قهوه در لاواتزا
کارشناسان بخش تحقیق و توسعهی لاواتزا به مراکز تولید قهوه سفر میکنند تا قهوهی سبز را در محل بررسی کنند و بتوانند باکیفیتترین انواع قهوه را برای استفاده در ترکیبات لاواتزا انتخاب کنند.
سپس قهوههای منتخب به مرحلهی بلندینگ (Blending) میرسند: هنری پر رمز و راز که بیش از ۱۰۰ سال پیش خود لوییجی لاواتزا آن را خلق کرده است.
ترکیبات از روی دستورالعملهای سِرّی ترکیب و با دقت زیاد آماده میشوند و قهوه تولیدشده را منحصربهفرد و متمایز میکند.
تمام محصولات لاواتزا برای مصرف خانگی، دفتر کار و بار، بلند (Blend) هستند. بهترین بلندها ترکیب ۵ یا ۶ نوع قهوهاند و ممکن است 100 درصد عربیکا و روبوستا باشند، بهطورکلی عربیکا شیرین و رایحهدار است و روبوستا غلیظ و قوی.
عموماً قهوه عربیکای فرآوریشده به روش خیس (Washed)، رقیقتر و ترشتر از بلندهای معمولی هستند که طعمی شیرینتر و متعادلتر دارند.
روبوستای شستهشده غلیظتر از بلندهای معمولی است. علاوه بر اینها طعم قهوه به زادگاهش نیز بستگی دارد: بیشتر بودن قهوهی برزیل در ترکیب، باعث بهوجود آمدن طعمی قوی و شکلاتی میشود درحالیکه قهوههای آمریکای مرکزی بلندهایی با عطر و لطافت بیشتر تولید میکنند.
در لاواتزا (Lavazza) توجه خاصی به بلندهای دیکافئین (کافئینگیری شده) میشود. قدم اول گرفتن کافئین قهوه با استفاده از روش طبیعی دیاکسید کربن است.
این پروسه برمبنای قابلیت گاز دیاکسید کربن برای استخراج کافئین بدون اثر گذاشتن روی ویژگیهای طعمیِ قهوه است.
اسپرسو در فضا
امروز سامانتا کریستوفورتی نهتنها اولین زن ایتالیایی است که به فضا رفته، بلکه اولین فضانورد تاریخ است که در مدار زمین یک فنجان اسپرسوی ایتالیایی نوشیده.
در حقیقت با استفاده از قهوهساز انقلابیِ ISSpresso سامانتا و دیگر اعضای ایستگاه فضایی بینالمللی توانستند با همان کپسولهای قهوهی لاواتزا که روی زمین استفاده میشود، در فضا از یک فنجان اسپرسوی عالی لاواتزا لذت ببرند.
ISSpresso اولین قهوهساز کپسولی است که میتواند در شرایط سخت در فضا کار کند و نامش را از روی نام ایستگاه فضایی بینالمللی ISS گرفته، همانجایی که در آن نصب شده است.
این دستگاه محصول پروژهی مشترک لاواتزا و آرگوتک است، یک شرکت مهندسی ایتالیایی که تخصص آن طراحی سیستمهای هوافضایی است و پیشتاز اروپاییِ آماده کردن غذاهای سالم و مقوی برای مصرف در فضا به شمار میرود.
خرید قهوه کخت نواغ از سوی لاواتزا
در ماه جولای گذشته قهوه لاواتزا پیشنهادی برای خرید قهوه کخت نواغ (Carte Noire) ارائه کرده است. این شرکت فرانسوی پیشتاز بازار فرانسه است و سهمی ۲۰درصدی از بازار محلی را به خود اختصاص داده.
شرایط مالی این معامله هنوز در دست بررسی است، اما روزنامهی ایتالیایی لا رپوبلیکا گزارش داده که قیمت این پیشنهاد ۸۰۰ میلیون یورو است.
بر اساس شرایط این پیشنهاد لاواتزا کنترل تجارت بخشهای عمدهای از شرکت کخت نواغ در منطقهی اقتصادی اروپا (EEA) را بهدست خود میگیرد.
این قرارداد باید مورد تائید مقامات اروپا و قانونگذاران فرانسوی قرار بگیرد.
بر اساس این قرارداد لاواتزا تأسیسات تولید قهوهی کخت نواغ در لاورون در منطقهی لانژداک-روسیلون را به همراه قهوههای روست و آسیابشدهی خانگی، فیلتر پَدها و کپسولهای سازگار با نسپرسو را در اختیار میگیرد.
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.