مجله قهوه – مدتی است که بخش تخصصی قهوه ایده پر کردن شکاف بین تولیدکننده و مصرفکننده را مورد بحث قرار داده است. ازنظر بسیاری، این به معنای کوتاه شدن فاصله بین کشاورز و مصرفکننده نهایی است. ابتکارات و ایدههای بسیاری برای دستیابی به این هدف موردبحث و بررسی قرارگرفته است. در میان آنها مفهوم قهوه بو داده در مبدأ است. علیرغم چالشهای لجستیکی، این مدل غیرمتعارف میتواند مزایای خود را برای ذینفعان در سراسر زنجیره تأمین داشته باشد.
بااینحال، برای کافیشاپها، بهطور طبیعی چندین سؤال وجود دارد: چرا باید قهوهای را که در مبدأ بو داده میشود، سرو کنید؟ چه مزایایی دارد؟ برای پاسخ به این سؤالات و کسب اطلاعات بیشتر، با سه حرفهای که در بخش قهوه صحبت کردم که در ادامه مقاله با هم میخوانیم:
«برشته شده در مبدأ» به چه معناست؟
رایجترین ساختار زنجیره تأمین در بخش قهوه، صادرات قهوه سبز به یک کشور مصرفکننده است، جایی که پسازآن بو داده و فروخته میشود. بااینحال، وقتی قهوه «در مبدأ» بو داده میشود، قبل از اینکه بهصورت محلی یا بینالمللی برای مشتریان عمدهفروشی (مانند کافیشاپها و رستریها) یا مصرفکنندگان حمل شود؛ تفت داده خواهد شد.
Abbigail Graupner شریک توسعه تجارت در Chica Bean، یک رستری و صادرکننده در گواتمالا است که با آنچه آنها یک مدل «ارزش مشترک» توصیف میکنند با کشاورزان خردهمالک زن کار میکند. Abbigail توضیح میدهد که مدل Chica Bean با هدف افزودن ارزش بیشتر برای همه بازیگران در زنجیره تأمین است.
وی توضیح میدهد: «ما باید تشخیص دهیم كه زنجیره تأمین بیش از صدسال پیش ایجاد شده است. پسازآن، ما میتوانیم تشخیص دهیم که گزینههای دیگری وجود دارد. ما میخواهیم یک زنجیره ارزش ایجاد کنیم تا مطمئن شویم هر بازیگری کمک میکند و در ازای آن سود میبرد.»
در سراسر جهان، سایر محصولات کشاورزی – مانند شراب، روغنزیتون و چای – بهطورمعمول برای مصرف در کشور تولیدکننده فرآوری میشوند؛ اما در مورد قهوه اینگونه نیست.
درنتیجه، ابیگیل توضیح میدهد که این بدان معنی است که مقدار زیادی از ارزش قهوه در کشورهای مصرفکننده افزوده میشود.
وی توضیح میدهد: «شما ماده اولیه را صادر میکنید و پس از ورود به كشورهای مصرفکننده، ارزش آن اضافه میشود.» «زیرساختهای موجود در کشورهای تولیدکننده مدلی ایجاد کرده است که قهوه سبز باید با قایق صادر شود.»
بیشتر قهوههای دنیا قبل از بستهبندی در کیسههای 60 کیلویی و قرار دادن روی کشتیهای باری، فرآوری، خشک و آسیاب میشوند. این سفرها هفتهها تا ماهها به طول میانجامد، بنابراین طبیعتاً طراوت هنگام حمل قهوه بو داده در سطح بینالمللی نگرانکننده است.
ابیگیل میگوید: «[اما] همهچیز در حال تغییر است و جهان اکنون بیش از گذشته به هم پیوسته است.»
چرا فروشگاههای کافیشاپ قهوهای که بو داده است را میفروشند؟
بهطور خلاصه، یک پاسخ ساده برای این سؤال وجود دارد: تمایز در یک بازار اشباعشده.
Jaime Rosales یکی از بنیانگذاران Café Advocate مستقر در شهر نیویورک میگوید:
«نکته کلیدی در مورد جوامع Café Advocate این است که آنها محصول و زمینی را که در آن قهوه کشت شده است را درک کنند.»
جیم توضیح میدهد:
«یک رستر محلی بسیاری از ویژگیهای قهوه در حال تفت را میداند، مانند آبوهوا و ارتفاع.
آنها این فرصت را دارند که مشخصات طعم و مزه را به نمایش بگذارند که در کل مراحل بسیار منحصربهفرد باشد.»
علیرغم این واقعیت که دانش ویژه قهوه در بین رستریها در کشورهای مصرفکننده معمولاً خوب است،
اما نزدیکی بیشتر به محل تولید دانهها، نوع دیگری از درک را برای رست قهوه فراهم میکند.
این میتواند یک نقطه فروش منحصربهفرد برای برخی از مشتریان باشد.
جیم میافزاید: «از دیدگاه ما، شما میتوانید با کسانی که دانش گستردهای در مورد قهوه دارند روابط خوبی برقرار کنید.»
همچنین مهم است که توجه داشته باشید که تقاضای مصرفکننده در حال تغییر است.
طبق مطالعه Futerra 2018 که توسط فوربس منتشرشده است، 88٪ از مصرفکنندگان ایالاتمتحده و انگلیس میخواهند مارکها «همسو با محیطزیست و اخلاقیتر» رفتار کنند.
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.