مجله قهوه – کنیا بیش از 100 سال است که یک تولیدکننده عمده قهوه در جهان به شمار میرود. اگرچه تولید قهوه در کنیا در اواخر قرن نوزدهم به این کشور وارد شد، اما شهرت قهوه کنیا در دهههای بعد بهسرعت رشد کرد.
بااینوجود، طی سه دهه گذشته، به دلیل بیثباتی قیمت، شکاف نسلی و مسائل مربوط به آبوهوای کشور، تعداد تولید کاهشیافته است.
در سال 1986، گزارشها ادعا میکنند که کنیا حدود 3.1٪ از کل قهوههای تولیدشده در جهان را تولید کرده است و امروز، این رقم به حدود 0.5٪ رسیده است.
از زمان شروع انحطاط در این کشور، چندین تلاش توسط سازمانهای بخش دولتی و خصوصی برای احیای مجدد بخش قهوه در کنیا صورت گرفته است.
بسیاری از این فعالیتها ناموفق بودهاند. میلیاردها شیلینگ کنیا هدررفته و کشاورزان قهوه متضرر شدهاند.
برخی حتی ترجیح دادهاند بهطور کامل در جستجوی منابع درآمد پایدارتر، تولید قهوه را کنار بگذارند.
بااینوجود، در میان عدم اطمینان، برخی از کشاورزان قهوه در حال کشف روشهای جدید احیای تولید قهوه هستند.
روشی که مؤثر واقعشده است، طرح «Nyumba Kumi Kahawa» است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات این طرح ادامه مطلب را بخوانید:
منشأ: اولین ابتکار NYUMBA KUMI
در عبارت به معنی «ده خانه» در سواحیلی است. سیاست Nyumba Kumi در ابتدا بهعنوان الگوی پلیس در جامعه معرفی شد که برای تکمیل سیاست امنیتی دولت کنیا طراحیشده بود.
این روش بهعنوان روشی برای مقابله با خشونت آغاز شد.
این گروه از ده خانوار را گرد هم آورد تا نوعی محافظ امنیتی محله را تشکیل دهند که هر درگیری را از بین میبرد.
در سال 2017، گروه کوچکی از کشاورزان در تلاش برای تقویت بخش قهوه در کنیا از ابتکار Nyumba Kumi وام گرفتند.
این ایده بهاینترتیب بود که تولیدکنندگان محلی قهوه برای حمایت از یکدیگر بهصورت گروهی دورهم جمع میشدند.
پس از شروع، تعداد مزارع در این گروهها بهطور پیوسته به سه، سپس چهار، سپس 5 و سپس 10 افزایش یافت. این گروهها شروع به جستجوی ایستگاههای شستشو برای پردازش قهوه خود بهصورت گروهی كردند
و منابع خود را جمع كردند تا هزینهها را برای هر فرد قابلکنترل نگه دارند.
مقامات جامعه بهعنوان بخشی از شرایط پذیرش از مزارع گروههای Nyumba Kumi Kahawa بازدید کردند.
آنها وقتی دریافتند که بهخوبی سازمانیافته و قهوه باکیفیت تولید میکنند، متعجب شدند.
تا آن زمان، منطقهای كه آنها نمایندگی میکردند شهرت خوبی در رها كردن و غفلت از مزارع قهوه خود نداشت.
همکاری در پردازش و فروش
اعضای Nyumba Kumi Kahawa سپس به دنبال یک جامعه کشاورز شدند که توافق کردند به آنها در پردازش، صادرات و بازاریابی قهوهها کمک کند.
درازای عضویت، جامعه تضمین میکند که مسئولیت پردازش و فروش را به عهده میگیرند.
اینیک چشمانداز جذاب برای کشاورزان Nyumba Kumi Kahawa بود، زیرا جامعه قهوه را مستقیماً به یک واردکننده عمده اروپایی صادر میکرد.
پیتر گیکوکی عضو جوان ابتکار Nyumba Kumi Kahawa در این خصوص میگوید تا زمان راهاندازی گروه، او در آستانه کنار گذاشتن تولید قهوه بود.
ازآنجاکه شکاف نسلی در تولید قهوه در کنیا از قبل مسئله مهمی بود، این ابتکار عمل به او و سایر کشاورزان جوان ثابت کرد که پتانسیل بالایی در مزرعه وجود دارد.
این به او نشان داد که در منطقه وی افراد دیگری نیز هستند که میتوان با آنها همکاری کرد.
وی میگوید: «هنگامیکه مزرعه قهوه خود را به ارث بردم، اولین غریزه من این بود كه كل مزارع را از ریشه خشککنم و سایر محصولات را بكارم.
حالا خوشحالم که این کار را نکردم.
قهوه هزینه تمام قبوض من را پرداخت میکند و اکنون میتوانم زندگی بهتری داشته باشم.»
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.