کشور کُلمبیا

دلایل شهرت کشور کُلمبیا به خاطر قهوه – قسمت دوم

مجله قهوه – امروزه کشور کُلمبیا سومین کشور تولیدکننده بزرگ قهوه در جهان است که تنها پشت سر برزیل و ویتنام قرار دارد. اگر از کسی بپرسید که چند قهوه را نام ببرد و احتمال اینکه یکی از اولین کشورهایی باشد که آن‌ها ذکر می‌کنند، کم نیست.

درحالی‌که قهوه در ده‌ها کشور در سراسر کمربند لوبیا رشد می‌کند، تعدادی از فعالیت‌های مهم – ازجمله توسعه شخصیت خوان والدز – به تبلیغ منافع تولیدکنندگان قهوه کلمبیایی برای دهه‌ها کمک کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه قهوه کلمبیا و چگونگی تکامل آن، با دو متخصص صنعت قهوه صحبت کردم. ادامه مطلب را بخوانید تا از صحبت‌های آن‌ها مطلع شوید.

 

FNC (Federación Nacional de Cafetero)

تقریباً در اوایل قرن بیستم، بیشتر تولید قهوه در کشور کُلمبیا در دست چند تولیدکننده اصلی بود که مزارع بزرگ خود را که به‌عنوان حاشیه نیز شناخته می‌شدند، اداره می‌کردند. کارگران این حاشیه‌ها از دهقانان، مردم بومی و برده‌های سابق تشکیل‌شده بودند.

در سال 1927، گروهی از تولیدکنندگان برجسته قهوه از منطقه غذاخوری Zona گرد هم آمدند و FNC (Federación Nacional de Cafetero) را تشکیل دادند. هدف آن‌ها نمایندگی کشاورزان در ترویج و مذاکره بر سر قیمت جهانی فروش جهانی قهوه آن‌ها بود.

بااین‌حال، با گسترش تأثیرات رکود بزرگ در اواخر دهه 1920 و 1930، قیمت جهانی قهوه به‌شدت سقوط کرد و باعث ورشکستگی بسیاری از حاشیه‌های کلمبیا شد.

در تلاش برای صرفه‌جویی در تولید قهوه و مقابله با نوسانات قیمت، دولت این مزارع بزرگ را خریداری كرد، آن‌ها را تقسیم كرد و آن‌ها را به كارگرانی كه می‌توانستند محصولات دیگر را در كنار قهوه بكارند فروخت.

از آن زمان، FNC تا حد زیادی تلاش خود را از طرف تولیدکنندگان قهوه کلمبیایی برای استفاده از وجهه کشور کُلمبیا به‌عنوان منبع قهوه درصحنه جهانی ادامه داده است. یکی از این نمونه‌ها در سال 1961 زمانی که سازمان مهر «100٪ قهوه کلمبیایی» را ایجاد کرد، آمد.

آلخاندرو به من می‌گوید که با استفاده از این مهروموم جدید، به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی، تولیدکنندگان توانستند «قهوه کلمبیایی را در بازار [جهانی] تجزیه و تفکیک کنند.»

این یکی از اولین تمرینات مارک تجاری در جهان بود – در همه بخش‌ها، نه فقط قهوه – و به این معنی بود که مصرف‌کنندگان قادر بودند قهوه کلمبیایی را به‌راحتی در قفسه‌های سوپرمارکت شناسایی کنند.

 

خوان والدز کیست؟

فراتر از مهر «100٪ قهوه کلمبیایی»، می‌توان بخش عمده‌ای از موفقیت قهوه کلمبیایی را درصحنه جهانی به مبارزات خوان والدز نسبت داد.

خوان والدز برای اولین بار در سال 1958 در ایالات‌متحده «راه‌اندازی» شد، او یک کشاورز خیالی قهوه است که اولین بار در کنار قاطر خود، کنچیتا در تبلیغات FNC ظاهر شد. این بخش دیگری از تلاش‌های FNC برای تمایز کلمبیا از سایر منشأ در سطح جهانی بود.

آلخاندرو می‌گوید: «این کارزار کمک کرد تا قهوه کلمبیایی در ذهن افراد قهوه‌خور در سراسر جهان قرار گیرد. همچنین با نشان دادن فیلم‌هایی از مزارع تولید قهوه در محل کار، به برجسته‌سازی کار تولید قهوه کمک کرد.»

این کمپین آن‌قدر موفقیت‌آمیز بود که به‌زودی نه‌تنها با قهوه کُلمبیا بلکه با خود کشور نیز در ارتباط قرار گرفت.

«تصویر خوان والدز نه‌تنها یک مارک قهوه ایجاد کرد، بلکه یک ملت را نیز تعریف کرد. این محبوبیت و موفقیت در بین مصرف‌کنندگان آمریکایی بود.»

طبق مستندی درباره پدیده خوان والدز، تصویر کشاورز قهوه و قاطر او نشان‌دهنده احترام، سرسختی، سازش و تولید باکیفیت خوب است.

پس از تقریباً 45 سال، برند خوان والدز چنان شناخته‌شده بود که FNC از آن برای راه‌اندازی یک کافه زنجیره‌ای استفاده کرد. در سال 2002، این سازمان اولین کافه رسمی خوان والدز را افتتاح کرد. با گذشت حدود 18 سال، این زنجیره اکنون بیش از 320 مکان در سراسر جهان دارد.

 

قهوه امروز کشور کُلمبیا

اما حتی اگر این خلاصه کند که کشور کُلمبیا امروزه به کجا رسیده است، تصور قهوه کُلمبیا در بازار جهانی امروز، بازتاب می‌دهد؟

آلخاندرو می‌گوید: «قهوه کلمبیایی توسط صنعت قهوه به‌عنوان محصولی شناخته می‌شود که به لطف آشنایی و کیفیت‌های عالی که به مصرف‌کنندگان می‌رساند، فروش آن آسان است.»

«برای رستری‌های قهوه، این یک منبع باکیفیت بالاتر از متوسط ​​است که به‌راحتی در طول سال در دسترس است.»

اما مسلماً برخی از موفقیت‌های کلمبیا به‌عنوان یک منبع جهانی قهوه طی 100 سال گذشته به FNC و مبارزات بازاریابی آن‌ها بستگی دارد. باوجود خوان والدز و مهروموم «100٪ قهوه کلمبیایی» که هنوز هم بخشی از بازاریابی مدرن قهوه است، به نظر نمی‌رسد به‌زودی اوضاع تغییر کند.

منبع: perfect daily grind

تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری

مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.


مجله تخصصی صنعت قهوه coffee magazine

اخبار روز صنعت قهوه در مجله خبری قهوه coffee news

آشنایی با انواع قهوه و ویژگی های قهوه types of coffee

آشنایی با تاریخچه قهوه history of coffee

آشنایی با تولید قهوه و روش های برشته کاری قهوه coffee roasting

آشنایی با برندهای قهوه coffee brands

آشنایی با خواص قهوه و فواید آن properties of coffee

آشنایی با روش های دم آوری قهوه coffee brewing

آشنایی با کافه های مطرح دنیا the cafe

آشنایی با اصطلاحات قهوه در دانشنامه تصویری قهوه picture coffee dictionary

آشنایی با آموزش تصویری دم آوری قهوه در مجله تصویری قهوه

آشنایی با واژگان قهوه در واژه نامه تحلیلی قهوه coffee dictionary

آشنایی با طرز تهیه و دستورالعمل انواع غذا با استفاده از قهوه در بخش آشپزی قهوه cooking with coffee

آشنایی با انواع تجهیزات صنعت قهوه و دم آوری coffee accessories

آشنایی با درجات آسیاب قهوه متناسب با انواع روش های دم آوری coffee grinder

باریستای خود باشید! آشنایی و طرز تهیه انواع نوشیدنی قهوه در منزل barista

مطالب و فیلم های آموزشی ما را در کانال تلگرام مجله تخصصی صنعت قهوه مشاهده کنید

آشنایی با مراحل رست قهوه یا برشته کاری قهوه در مجله قهوه rosting coffee

آشنایی با انواع قهوه های ترکیبی blending coffee

آشنایی با بهترین و مرغوب ترین قهوه های جهان best coffee

با ما در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز همراه باشید

آشنایی با انواع قهوه های تک خاستگاه (سینگل اورجین) single-origin coffee

آشنایی با انواع قهوه عربیکا arabica coffee

آشنایی با انواع قهوه روبوستا robusta coffee

آشنایی با قهوه سبز لاغری و خواص مفید آن green coffee

آشنایی با خواص و فراید قهوه و سلامتی properties coffee

کافئین در قهوه و خواص آن برای بدن انسان caffeine

آشنایی با قهوه اسپرسو و نوشیدنی های بر پایه اسپرسو espresso coffee

آشنایی با قهوه ترک turkish coffee

آشنایی با قهوه فرانسه و دستگاه قهوه ساز فرنچ پرس french press

آشنایی با دستگاه قهوه ساز اروپرس aeropress

آشنایی با دستگاه قهوه ساز V60 و قهوه دمی V60

آشنایی با دستگاه قهوه ساز سایفون و قهوه های موج سوم siphon coffee

آشنایی با قهوه کلد برو یا قهوه سرد دم cold brew coffee

آشنایی با دستگاه قهوه ساز کمکس chemex

آشنایی با دستگاه قهوه ساز موکاپات moka pot

آشنایی با قهوه بلومانتین جامائیکا و ویژگی های آن blue mauntain coffee

jamaica coffee

آشنایی با قهوه اتیوپی یورگاچف (قهوه یرگاچف) و ویژگی های آن yirgacheffe coffee

ethiopia coffee

آشنایی با قهوه گیشا پاناما و ویژگی های آن geisha coffee

آشنایی با قهوه بوربون و ویژگی های آن bourbon coffee

 

همچنین ببینید

زیمبابوه

روند تولید قهوه در زیمبابوه – 2

مجله قهوه – در اوایل دهه 1990، زیمبابوه یک تولیدکننده شناخته‌شده قهوه به شمار می‌رفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *