مجله قهوه – دانکین دونات Dunkin Donuts یک شرکت آمریکایی تولید و عرضه شیرینی های دونات و همچنین کافی شاپ های زنجیره ای است که در سال 1950 توسط ویلیام روزنبرگ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در ایالت ماساچوست واقع شده است. دانکین دوناتز کار خود را با فروش دونات٬ قهوه و شیرینیهایی چون مافین و بـــِیگل در شهر کوینسی ایالت ماساچوست آمریکا آغاز کرد.
این کمپانی با بیش از ۱۰هزار شعبه در ۳۲ کشور دنیا٬ امروزه بهعنوان رقیبی برای استارباکس شناخته میشود. آقای روزنبرگ اولین رستوران خود را با نام اوپن کتل در شهر کویینسی افتتاح کرد که 2 سال بعد همین رستوران را به دانکن دونات تغییر نام داد و این زمان نقطه سرآغاز توسعه این مجموعه بزرگ و زنجیره ای از کافی شاپ های دانکن دونات شد. شعار تبلیغاتی این شرکت این است” امریکا با دانکن اداره می¬شود.”از سیاست های تبلیغاتی دانکین دوناتز میتوان به اسپانسری تیمهای ورزشی چون “بوستون رد ساکس” اشاره کرد. شعبات دانکین دوناتز که عمدتا بهصورت فرانچایز اداره میشوند٬ در بسیاری از پمپبنزینها٬ سوپرمارکتها٬ مراکز خرید٬ فرودگاهها و فودکورتهای سراسر دنیا پراکندهاند.
دفتر مرکزی این شرکت در سال 2004 تغییر مکان داد و به کانتون منتقل شد و سال بعد شخصی به نام استن فرانکنتالر که چهار بار برنده جایزه معروف “موسسه نان جیمز” شده بود به عنوان مدیر عامل و مدیر توسعه تولیدات این شرکت شروع به کار کرد. کافیشاپ زنجیرهای دانکین بههمراه بستنیفروشی معروف بسکینرابینز توسط شرکتی با نام “دانکین برندز” اداره میشود و شعبات این دو در بسیاری از شهرهای آمریکا در یک محل در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند.
تاریخچه تاسیس دانکین دونات
در 1948، ویلیام روزنبرگ Open Kettle، رستورانی برای فروش قهوه و دونات در کوئنسی ماساچوست باز کرد و در 1950 این رستوران به دانکین دونات تغییر نام یافت. روزنبرگ بعد از تجربهاش با فروختن غذا در کارخانهها و سایتهای ساخت و ساز که دونات و قهوه دو مورد پر طرفدار بودند به ایده باز کردن رستوران دست یافت. رستوران موفق بود و شعبههای فروش دانکین دونات از 1955 شروع به کار کردند.
در 1963، پسر روزنبرگ در 25 سالگی تبدیل به مدیر شرکت شد. در همان سال دانکین دونات صدمین شعبهاش را نیز باز کرد. دانکین دونات در آن زمان یک شرکت تابعه از سیستم جهانی غذا، مجموعهای از ده سرویس غذایی کوچک بود و شعبههای دانکین دونات نیز بسیار متفاوت بودند، برخی صبحانه کامل، برخی غذا و برخی هم فقط دونات و قهوه میفروختند.
تغییر نام
در سالهای بعد، کسب و کارهای دیگر مجموعه سیستمهای جهانی غذا فروخته یا بسته شدند، و شرکت به دانکین دوناتز تغییر نام یافت. منو و شکل فروشگاه استناداردسازی و موارد مختلفی به منو اضافه شد. در 1990، الاید لاینز، که از قبل صاحب بسکین رابینز بود، دانکین دونات را خرید و فعالیتهای دو رستوران را باهم ادغام کرد. در 1998، برند رشد و 2500 شعبه در جهان ایجاد کرد و فروش سالانهاش به 2 میلیارد دلار رسید. در 2004، دفتر مرکزی آن به کنتون، نقل مکان کرد و در دسامبر 2005، دانکین دونات و بسکین رابنیز تحت عنوان برندهای دانکین به کسنسرسیومی از سه شرکت سرمایه گذاری خصوصی فروخته شد: شرکای BainCapital، Carlyle Group و شرکای Thomas H. Lee
در 2006، دانکین دونات شروع به استفاده از شعار «آمریکا با دانکین به پیش میرود» کرد که استفاده از آن در بسیاری از تبلیغات تلویزیونی ادامه یافت. تا 2010، فروش کلی سیستم دانکین دوناتز 6 میلیارد دلار بود. در 2012 دانکین دوناتز برنامهای برای پرداخت و هدیه دادن آیفون، آیپاد تاچ، و اسمارت فونهای اندرویدی منتشر کرد و در 2014، دانکین دوناتز اولین برنامه وفاداری را منتشر کرد.
محصولات دانکین دونات
دانکین دونات انواع مختلفی از دوناتها را دارد. انواع دیگر محصولات نانی و ساندویچها شامل بگل، شیرینی، مافین، حفره دونات تحت نام تجاری مانشکین، ساندویچهای برشته شده در فر با نام تجاری “Big N Toasted”، و ساندویچ صبحانه دونات لعاب دار میشود.
حدود 8% از فروش دونات ؛ 65% نویشدنیها، و 27% غذا است. برخی از آیتمهای غذا: ساندویچ گوشت با شکر افرا، حاوی 630 کالری، تخم مرغ و پنیر، 300 کالری، هش براون، 140 کالری. نوشیدنیهای داغ شامل، قهوه، چای،هات چاکلت؛ نوشیدنیهای سرد: چای یخی و “Coolata” که از 1997 سرو میشود، این نوشیدنی با قهوه و خامه طعم دار میشود، یا هم فقط با آب میوه درست میشود. قهوه، لاته، ماکیاتوی سرد نیز وجود دارند که طعمهایی مثل کارامل (غیر شیرین)، کارامل سول (شیرین)، فندق یا وانیل به آنها اضافه میشود. طعمهای فصلی نیز برای مدتهای مشخصی به مشتریها ارائه میشود.
در بهار مشتریها میتوانند کره گردوی آمریکایی را انتخاب کنند. در پاییز میتوانند طعمهای کدو تنبل و یا کارامل شور را نیز انتخاب کنند. در طول زمستان، مشتریها میتوانند شکلات داغ نعنا فلفلی داشته باشند.
از 18 اکتبر 2007، شعبههای دانکین دوناتز در ایالات متحده چربیهای ترانس را با استفاده از روغنهای ترکیبی، پالم، سویا، و دانه پنبه کاهش داده اند. شعبههای بین المللی نیز انتظار میرود این تغییرات را با گذر زمان انجام دهند. منوی DDSmart شامل مواردی است که حداقل 25 درصد از هر یک از موارد زیر را کاهش داده باشند: کالری، چربی، چربی اشباع، شکر، یا سدیم.
شعارهای دانکین دونات
شعار فعلی دانکین دونات از مارس 2006 “آمریکا با دانکین به پیش میرود” است. در مارس 2009، شرکت شعار جدیدی معرفی کرد، “می توانی انجامش بدهی!”، و کمپینی تبلیغاتی 100 میلیون دلاری راه اندازی کرد.
کمپین که از 2009 مشغول به کار است، شامل رادیو، چاپ و تبلیغات در فضای باز، به اضافه تبلیغ در فروشگاه در نقطه خرید، رویدادهای خاص، و بازاریابی ورزش میشود.
شعار اصلی دانکین دونات: “عالی به نظر میرسد، مزهاش حتی بهتر است”
شعارهای گذشته دانکین دونات:
فقط در دانکین دونات (1950- 31 مارس، 1991)
جایی برای دونات و قهوه (1950، 1964)
دونات و کافی شاپ محبوب آمریکا (1964-1967)
دونات شاپ محبوب آمریکا (1967-1968)
دونات شاپ آمریکا (1968- 1973)
دانکین امریکا (1973-1976)
همیشه دانکین (1976-1979)
- ارزش سفر را دارد (1979-1990، ثانویه) (1997-1999، ابتدایی)
- زمان ساخت دونات (1997-1997)
- قهوه خوشمزه تری نمیتوانید بیابید (تاریخ نامشخص)
- شما دانکین هستیند (1980-1993، ثانویه)
- شما هنوز دانکین هستید (1993-1997)
- اینجا همیشه چیزی تازه تهیه میشود (1997-1998)
- کاهش وزن (2000)
- یک مزه و خواهید فهمید (2001)
- فقط چیز (2002-2004)
- خودتان را برگردانید (2004 – فوریه 2006)
- شما را به حرکت وا میدارد (2007-تاکنون)
- شما را در حرکت نگه میدارد (2007-تاکنون)
- آمریکا با دانکین به پیش میرود (مارس 2006 – تاکنون، اولیه)
- دانکین. قهوه و بیشتر. (2017، در مکانهای انتخابی)
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.