مجله قهوه – در چند سال گذشته، بسته بندی قهوه به یکی از موضوعات موردتوجه رسترها و مصرفکنندگان تبدیل شده است.
هرروز که میگذرد، بخش قهوه بیشتر و بیشتر به تأثیرات بستهبندی محیطی توجه میکند. فراتر از آن، ظهور گزینههای ابتکاری طراحی نشان میدهد که رستریها همیشه به دنبال راههای جدید برای تمایز خود در یک بازار کاملاً رقابتی هستند.
برای درک برخی از مهمترین الگوهای ظهور در بسته بندی قهوه، من با مارک ژو و کورینا یه از قهوه MTPak صحبت کردم. برای اطلاعات بیشتر در مورد این روندها ادامه مطلب را بخوانید.
اول طراوت
همه ما میدانیم که سال 2020 سال عجیبی برای بخش جهانی قهوه بوده است و این روش خرید و نوشیدن قهوه را تغییر داده است.
هنگامیکه کشورهای جهان شروع به قرنطینه کردند، برخی از مصرفکنندگان از خرید غذا و نوشیدنی بهصورت حضوری به سفارش آنلاین آن روی آوردند.
درنتیجه، بخش قهوه شاهد افزایش جعبههای اشتراک و تحویل کالا بوده است.
برای تولیدکنندگان قهوه خانگی، رستریها کار خود را با تهیه کیسههای قهوه کوچکتر که مناسب این عادات در حال تغییر مصرف باشد، شروع کرد.
این امر نهتنها به کاهش ضایعات کمک نمیکند بلکه به حفظ کیفیت قهوه نیز کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که اکسیداسیون مسئله کمتری است.
بااینحال، وقتی قهوه آسیاب شد، اکسیداسیون حتی یک نگرانی بزرگتر میشود. وقتی این اتفاق میافتد، سطح آن افزایش مییابد.
این بدان معنی است که درنتیجه بیشتر ترکیبات طعم فرار موجود در لوبیا در معرض اکسیژن قرار میگیرند و آنها بهطور مؤثر «کهنه» میشوند و طعمهای ظریف خود را با سرعت بیشتری از دست میدهند.
باوجوداین، درحالیکه سفارشهای آنلاین در پاسخ به Covid-19 سر به فلک میکشد، مشتریان بیشتری خواستار راحتی قهوه پیش آسیاب شده میشوند.
بسته بندی قهوه در رستری ها
Corina Ye مدیر ارشد در MTPak Coffee میگوید که اکثر رستریهایی که عمدتاً با آنها کار میکنند بسته بندی میکنند و قهوه لوبیای کامل میفروشند، اگرچه بسیاری از آنها گزینه آسیاب کردن قهوه را پس از بو دادن ارائه میدهند.
او میگوید، در این میان یک روش قابلاعتماد برای آببندی و بسته شدن مجدد کیسهها (برای جلوگیری از ادامه اکسیداسیون) ضروری است.
کورینا توضیح میدهد که راهحلهای قابل بازخوانی در ماههای اخیر در بین برشته کنندههای مخصوص قهوه بسیار محبوب بودهاند.
قفلهای زیپ سنتی و زیپهای جیبی (که در ابتدا با کشیدن زبانه باز میشوند)، دو گزینه رایج هستند.
کورینا توضیح میدهد که بهویژه زیپهای جیبی را میتوان در هر ساختار کیسهای، بدون توجه به شکل آن استفاده کرد.
وی توضیح میدهد: «این کار پر کردن کیسهها را برای رستورانها بسیار راحتتر میکند و به مشتریان دو گزینه باز میکند:
استفاده از زیپ جیبی یا برش قسمت بالای آن برای تخلیه کل کیسه.»
وی میافزاید که گرچه اندازه کیسهها متنوع است، سفارشهای بیشتر از خرید عمده به کافهها یا سایر مشاغل قهوه، به سمت خرید مستقیم به مصرفکننده معطوف میشوند.
مصرف قهوه در سال جاری
مارک ژو مدیرعامل و رئیس قهوه MTPak میگوید: «این روند احتمالاً ادامه خواهد یافت. انتظار میرود که مصرف قهوه بر اساس ارقام USDA در نیمه دوم سال 2021 و در سراسر سال 2022 بهبود یابد.»
مارک اضافه میکند که امسال تعدادی درخواست برای ساخت کیسههای قهوه محکم و سبک نیز دریافت کرده است.
او میگوید که این به این دلیل بود که عمده نگرانیها کاهش هزینههای حملونقل و محافظت مؤثرتر از حبوبات در حین حملونقل بود.
بسته بندی انعطافپذیر هم محکم و هم قابلانعطاف است، به این معنی که فضای کمتری را اشغال میکند بدون اینکه یکپارچگی قهوه بو داده درون آن را به خطر بیندازد.
طرحهای سفارشی بسته بندی قهوه
سفارشیسازی کامل نیز روند رشد دیگری بوده است.
رستریها با آزمایش کیسههای قهوه خود، توانستهاند نام تجاری خود را روی بستهبندیهای خود زنده کنند
و حتی از طریق کیسههای قهوه که بهطور منحصربهفرد طراحیشدهاند، مشتریان خاص یا بخشهایی از بازار را هدف قرار دهند.
کورینا میگوید بهویژه چاپ دیجیتال یک روش عالی برای سریعتر و آسانتر کردن این سفارشیسازی است.
او میگوید که «این راه را برای تعداد بیشماری از راههای بازگو کردن داستان و ایجاد اعتماد با مشتریان باز میکند.»
باوجود جذابیت در طراحیهای سفارشی و چاپ دیجیتال، توجه به این نکته مهم است که جذب مشتریهای قهوه فراتر از جذابیت بصری بسته بندی شماست.
طراح برچسب برنده جایزه، ماریو دی پائولو در مصاحبهای گفت که «مصرفکنندگان نیاز به الهام بخشیدن به مواد جدید دارند …
موادی که آنها را به رؤیا میاندازند و داستان محصولاتی را که مصرف میکنند انتقال میدهند.»
رستریهای مخصوص قهوه
در همین راستا، رستریهای مخصوص قهوه در سالهای اخیر بهشدت مواد را آزمایش کردهاند.
بهطور خاص کاغذ کرافت سفید نشده و کاغذ برنج از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است
و به سبک بسته بندی قهوه بوداده بهگونهای که موردتوجه مصرفکنندگان قرار میگیرد، حس و حال روستایی و صنعتی میدهد.
در مقایسه، بااینحال، برخی از برشته کنندهها مواد براقتر و نرمتری مانند پلاستیکهای زیستی مانند LDPE و PLA را ترجیح دادهاند.
علاوه بر چاپ آسانتر، برخی از رستریها احساس میکنند مصرفکنندگان زیبایی «تمیزتر» این مواد را ترجیح میدهند.
مهم نیست که از کدام ماده استفاده میکنید، واضحتر از همیشه این است که طراحی برای مصرفکنندگان خاص قهوه مهم است.
باوجود گزینههای بسیار زیاد در فروشگاه و آنلاین، مهم است که رستریها از بسته بندی های خود برای جلبتوجه مصرفکنندگان،
متفاوت شدن از رقابت و به دست آوردن سهم ذهنی در یک بازار رقابتی استفاده کنند.
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.