مجله قهوه – ما در یک اقتصاد تجربی زندگی میکنیم. امروزه، تجربه مصرفکننده بیشتر از هر زمان دیگری در بخش مهماننوازی و اوقات فراغت خلاصه میشود. این بدان معنی است که برای بسیاری از مصرفکنندگان، تجربه شخصی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
بااینحال، بیشتر مشاغل قهوه در سراسر جهان به تجارت الکترونیکی بهعنوان راهی برای افزایش فروش روی آوردهاند؛ بهویژه در زمان همهگیری Covid-19. بین اشتراکهای قهوه بو داده، گزینههای خرید آنلاین و بازارهای قهوه، مدلهای فروش دیجیتال در سراسر بخش قهوه، انتخاب بیشتری نسبت به هر زمان دیگری را در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهند.
اما درحالیکه انتخاب وجود دارد، چگونه میتوانید یک احساس شخصی به تجربه قهوه آنلاین یک مشتری اضافه کنید؟ چگونه «تجربه خاص قهوه» را برای مصرفکننده به ارمغان آوریم؟ چگونه مطمئن میشوید که آنها مدام بازمیگردند؟
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی سفارشی کردن و شخصیسازی فرآوردههای فروش قهوه بهصورت آنلاین، من با ویل کوربی از قهوه Pact و Andrew East از قهوه UniQorn صحبت کردم که در ادامه میخوانید:
شکستن تجربه شخصی: انتخاب مشتری
برای بسیاری از مشاغل قهوه، انتخاب مشتری سادهترین راه برای ایجاد یک تجربه شخصی است.
در کافهها، این بدان معنی است که مشتریان میتوانند از طیف وسیعی از نوشیدنیها و تنظیم دقیق نحوه تولید نوشیدنیها را انتخاب کنند.
برای رسترها، این بدان معنی است که مشتریان میتوانند از بین ترکیبهای اصلی و مخلوطها یکی را انتخاب کنند، انتخاب بر اساس انواع، منشأ، یادداشتهای مزه دار، پروفیلهای کباب و غیره.
با ظهور قهوه موج سوم، تمرکز جدیدی بر قابلیت ردیابی و دادهها در سراسر بخش قهوه ایجاد شد. این به این معنی است که رسترها اطلاعات بیشتری در مورد قهوههای خود ارائه میدهند – این بدان معنی است که پارامترهای بیشتری برای انتخاب مشتریان وجود دارد.
ازنظر مصرفکننده، این بدان معناست که خرید قهوه دیگر فقط انتخاب بین قهوه فیلتری و اسپرسو یا روشن و تاریک نیست. در حال حاضر، این توانایی انتخاب قهوهای است که «متعلق به شما» است با محدود کردن تعداد بیشتری از دستهها.
بااینحال، درحالیکه برخی از کافههای برشته و کافیشاپها بهطور فزاینده طیف وسیعی از قهوهها و نوشیدنیها را در فروشگاه ارائه میدهند، دیجیتالی شدن و تجارت الکترونیکی ارائه خدمات به مشتریان را بیش از هر زمان دیگری بسیار آسان میکند.
یکی از مهمترین مواردی که در آن انتخاب مشتری در قهوه بهبودیافته است، دسترسی و انعطافپذیری آن است. ویل به من میگوید که در سال 2012 پیمانی برای رفع شکاف در بازار قهوههای ویژه انگلیس آغاز شده است. «[در آن زمان]، در لندن، اگر آخر هفته قهوه مخصوص خود را تمام كردید، باید کمی مسافت را طی كنید تا قهوه خود را به دست آورید.»
ایده خدمات اشتراکی
او به من میگوید ایده خدمات اشتراکی پکت «دریافت قهوه مناسب به افراد مناسب در زمان مناسب» است. ایده ارائه انواع قهوهها به مشتری در اندازه آسیاب از پیش انتخابشده و در یک بازه زمانی مناسب که متناسب با آنها باشد، نسبتاً جدید است. علیرغم آن، مدل پکت و سایر موارد مشابه آن در مدتزمان نسبتاً کوتاهی بسیار محبوب شدهاند.
بااینحال، اندرو یادآور میشود که چیزی بهعنوان انتخاب زیاد وجود دارد. او میگوید: «من لزوماً تصور نمیکنم كه چیز بیشتر به معنای بهتر است؛ اما فکر میکنم راهی خوب برای مجاز بودن درجه بالایی از سفارشیسازی در تعداد انتخاب کمتر و انتخابشده وجود دارد.»
بااینحال، در خط آخر، وی با ویل موافق است: انتخاب مهم است. او میگوید که «ارائه طیف وسیعی از گزینههای رایگان» (شیرهای مختلف، شکر و شیرینکنندهها و غیره) و دادن توانایی «اختلاط و مطابقت سفارشها با آنها» به افراد کلیدی است.
فراتر از انتخاب مشتری: ارائه یک تجربه شخصی
فراتر از انتخاب مشتری، چگونه یک تجربه قهوه ویژه باکیفیت عالی ایجاد کنیم؟ برای اکثر افراد، پاسخ یک «تجربه شخصی» است.
برای برخی از مصرفکنندگان، این میتواند به معنای امتحان منشأ جدیدی باشد که یک رستوران محلی فقط برای شما توصیه کرده است. برای دیگران، این ممکن است یک تجربه ساده باشد، مانند باریستایی که سفارش منظم شما را به یاد میآورد. مهم نیست که از چند گزینه میتوانید انتخاب کنید. خدمات یکبهیک نوع شخصیسازی کاملاً متفاوت است.
اندرو میافزاید: «قهوه برای بسیاری از افراد یک تجربه صمیمی است و این عادت روزانه است که اغلب مشترک است.»
«وقتی نوبت به قهوه مخصوص میرسد، مردم قیمت بالاتری پرداخت میکنند. [آنها انتظار دارند] نهتنها در مورد محصولات موجود برای آنها، بلکه همچنین در مورد بهترین محصولات برای آنها بینش به وجود آید.»
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.