مجله قهوه – تجارت مستقیم قهوه یک مدل تجارت قهوه است که نوید زنجیره ارزش قویتری را میدهد که با به حداقل رساندن تعداد واسطهها حاصل میشود. این مفهومی است که بهشدت با ایدئالهای فرهنگ قهوه موج سوم مرتبط است که اغلب بهعنوان ابزاری برای فعال کردن «قهوه رابطهای» مورداستفاده قرار میگیرد، جایی که تولیدکننده و خریدار برای بهبود شفافیت، ردیابی و کیفیت بهطور مستقیم در ارتباط هستند.
در ادامه بخش پایانی این مقاله را با هم می خوانیم:
برای کار در سیستم تجارت مستقیم قهوه به چه چیزی نیاز دارید؟
برای کارکرد آن، باید خلأهای ذکرشده در بالا برطرف شود. بااینوجود، فراتر از آن، كانی میگوید كه چند مدل غیرقابلمذاکره وجود دارد كه اگر مدل تجارت مستقیم بهطور مؤثر عمل كند، باید وجود داشته باشد.
اولاً، او میگوید: «برای تجارت خوب، شما نیاز به ارتباط عالی دارید.» او یادآوری میکند که کافه فمنینو قبلاً با گروهی از تولیدکنندگان بولیوی همکاری داشته است. بااینحال، او میگوید: «ناگهان، رهبری تعاونی تغییر کرد و [بسیاری از مهارتهای آنها] با آنها باقیمانده بود، بنابراین فروش قهوه از دست رفت و به تولیدکنندگان آسیب رساند.»
فراتر از این مهارتهای کلیدی، توانایی برقراری ارتباط در مورد کالای مورد معامله نیز ضروری است. بااینحال، این بهطورکلی نیاز به درک عمیق از کیفیت قهوه، تولید، روشهای فرآوری و برنامههای صدور گواهینامه دارد که همیشه برای بسیاری از برشته کنندهها و تولیدکنندگان کوچکتر در دسترس نیست.
برای خریدار، طیف وسیعی از مهارتهای مشابه مهم وجود دارد که باید در آنها وجود داشته باشد. سیستمهای واردات تدارکات، گواهینامهها و گروهی برای تدارکات صادراتی مانند حملونقل، فریز و ذخیرهسازی نیز در زمین هستند. همچنین طبق گفته كانی، حداقل یك نفر مجبور است كه به امور لجستیك، كنترل كیفیت، پیش مالی، فاكتور، بیمه و ارتباطات اختصاص یابد.
تجارت میانی یا سنتی منسوخ یا ضروری؟
در طول سالها، تاجران قهوه به دلیل نقش خود در زنجیره تأمین موردانتقاد قرار گرفتهاند که برخی آن را غیرضروری میدانند. تجارت مستقیم قهوه در پاسخ به آن ایجاد شد: ایدهای که میتواند واسطه را برطرف کند تا سود و روابط را برای دیگران بهبود بخشد.
اما درکها – و نقشها – در حال تغییر هستند. بلانکا کاسترو مدیر بخش اتحادیه بینالمللی قهوه زنان (IWCA) میگوید: «صادرکنندگان و واردکنندگان فهمیدند که کیفیت بهتر قیمت بهتری دارد و اکنون تولیدکنندگان نیز چنین میکنند.»
از نظر تئوری، تجارت مستقیم امکان گفتگویی را فراهم میکند که تولیدکنندگان را قادر میسازد کیفیت محصول خود را درک و بهبود بخشند و درنهایت قیمت بهتری دریافت کنند. بااینحال، خریداران و تولیدکنندگان هر دو به دانش و مهارتهای ارتباطی موردنیاز برای مکالمه بسیار فنی در مورد قهوه نیاز دارند و آن جایی است که تاجران وارد میشوند.
واسطهها همچنین مهارتها، شبکه و ظرفیت ریسک را دارند که ممکن است در دسترس تولیدکنندگان یا خریداران نباشد. بلانکا میپرسد: «بدون واسطه، چه کسی گیلاس را از تولید کنندهای در Huehuetenango در ارتفاعات گواتمالای غربی میگیرد؟»
تأثیر کرونا بر تجارت مستقیم قهوه
کانی میگوید که در طول Covid-19، این امر خصوصاً اهمیت پیدا کرد. «هنگامیکه کافیشاپها در ماه مارس در ایالاتمتحده تعطیل شدند، درست زمانی بود که محصولات جدید برای ورود آماده میشدند.»
«تعطیلی باعث وقفه یکماهه در زنجیره تأمین ایالاتمتحده شد و قهوه جایی برای رفتن نداشت. خوشبختانه، به دلیل تنوع، میتوانیم آن را به مکانهای دیگری که هنوز مغازهها باز هستند منتقل کنیم و مشتریان رستر ما نیز با فروش آنلاین بیشتر تنظیم میشوند، اما بازهم زمان تأخیر وجود داشت.»
«ما به دلیل طیف متنوعی از رسترهایی که به آنها میفروشیم، توانستیم همهچیز را تغییر دهیم و همهچیز را حرکت دهیم. بااینحال، اگر یک رستر تنها آن وضعیت را تجربه کند، ممکن است تأثیر تأخیر [بر تولیدکننده] بسیار عمیقتر باشد.»
ریكاردو میگوید شفافیت و روابط خوب بهجای حذف واسطهها، عناصر واقعاً دگرگونکننده مدل تجارت مستقیم قهوه هستند.
او میگوید: «واسطهها لازم هستند. آنها به خریدار، اطلاعات محلی در مورد تولیدکنندگان، کیفیت موجود، قیمت بازار، زمان برداشت و … را ارائه میدهند. برای تولیدکننده، آنها تجارت و دانش مالی، انبارداری، بستهبندی، تدارکات و یک شبکه خریدار را ارائه میدهند.»
هر بازیگر زنجیره تأمین نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. تولیدکنندگان زمین و روند پرورش قهوه را میدانند. رسترها در افزودن ارزش و باز کردن کیفیت در قهوه سبز بسیار عالی هستند. بازرگانان درزمینهٔ مدیریت ریسک، برنامهریزی تدارکات، ارتباطات و آوردن شبکهای از خریداران خبره هستند. درنهایت، هر بازیگر مجموعهای منحصربهفرد از مهارتها را به میز میآورد.
آیا یک مدل ترکیبی میتواند برای همه مفید باشد؟
کانی و بلانکا اصرار دارند که رابطه و گفتگویی که تجارت مستقیم قهوه را مشخص میکند برای تجارت قهوه بسیار مهم است. آنها آموزش ارزشمندی را در دو طرف زنجیره تأمین ارائه میدهند که تجارت بهتر و قهوه بهتر را امکانپذیر میکند.
اگر معامله گران لازم باشند، پس باید همان سطح ردیابی و شفافیت را در مذاکرات – با اشاره به پتانسیل یک مدل ترکیبی – هدف قرار دهند.
بلانکا میگوید که امروزه رسترهای مدرن ترجیح میدهند با تولیدکنندگان ملاقات کنند، وضعیت آنها را کنترل کنند و منشأ آن را درک کنند. او میگوید، حتی اگر آنها هنوز هم به واسطههایی برای اداره تدارکات نیاز داشته باشند، این هنوز نوعی تجارت مستقیم است.
درحالیکه ایده تجارت مستقیم با حذف واسطهها آغاز شد، امروز تمرکز بر روی گفتگوی خوب و شفافیت بالا آغاز شده است. آموزش یک موضوع فوقالعاده مهم در بخش قهوه است و با تمرکز بیشتر روی نحوه تجارت قهوه و کمتر در طولانی یا کوتاه بودن زنجیره، همه میتوانند از این مزایا بهرهمند شوند.
در آخر اینکه امروزه تجارت مستقیم به معنای قطع واسطه نیست، بلکه در عوض، قرار دادن بازیگران زنجیره تأمین در کانون توجه و قرار دادن ارزش مناسب آن سرویس، بدون بهرهبرداری است.
منبع: perfect daily grind
تنظیم و گردآوری بهنام حاتم جعفری
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.