مجله قهوه – تأثیر ویروس کرونا هرجومرج بیسابقهای در صنعت قهوه ایجاد کرده و میکند.
درحالیکه کافیشاپها و رستورانها در حال تعطیل کردن فروشگاههای خود هستند و به دنبال راههای ابتکاری برای سودآوری میگردند، معامله گران و تولیدکنندگان با نوع دیگری از مشکل روبرو هستند: چگونه صنعت قهوه را بهگونهای ثابت نگهداریم که قهوههای سال آینده راهی به کافهها و سوپرمارکتها باز کنند تا ارزش یک سال تولید قهوه از بین نرود.
تاریخ برداشت سالانه و ماهیت جهانی زنجیره تأمین چالشهای خاصی را برای بخش بالادست صنعت قهوه به وجود میآورد.
در این خصوص با واردکنندگان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان مستقر در برزیل و کلمبیا صحبت کردیم تا تصویری از نحوه تأثیرات ویروس کرونا بر تجارت آنها از ماه مه 2020 دریافت کنیم.
کاهش تقاضای قهوه در کافهها
سالهاست که اقتصاددانان نوید میدهند که تقاضای جهانی قهوه رو به رشد است؛ اما در شرایط کنونی مردم دیگر بهندرت قهوه میخرند.
برخی از کافهها و رستورانها در سرتاسر جهان درهای خود را بستهاند.
بااینحال، بهمحض پایان دورههای سختگیری شدید، تقاضا افزایش مییابد.
بسیاری از کشورهای اروپایی در حال حاضر محدودیتهای خود را آرامآرام برمیدارند.
حتی کشورهای همچون اسپانیا و ایتالیا اجازه میدادهاند کافیشاپها از نیمه ماه مه مجدداً افتتاح شوند.
در ایالاتمتحده، استارباکس از اوایل ماه ژوئن 90٪ شعب خود را مجدد افتتاح کرده است.
پیشبینیها نشان میدهد که مدتی طول خواهد کشید تا تقاضا به سطح پیش از همهگیری کرونا بازگردد.
حتی با شروع به باز شدن کافیشاپها و رستورانها، بسیاری مجبور هستند تعداد مشتریانی را که در زمان عادی داشتهاند را محدود کنند.
اعتمادبهنفس پایین و نگرانیهای بهداشتی همچنین ممکن است باعث شود که کمتر کسی به کافهها مراجعه کند.
مطمئناً مصرف در این شرایط رو به کاهش خواهد بود و این یک امر مسلم است.
تغییر قهوه در مصرف و تأثیر ویروس کرونا
فیسبوک و گوگل قبلاً اعلام کردهاند که کار از راه دور برای بیشتر کارمندان تا پایان سال 2020 برقرار خواهد بود. این ممکن است باعث افزایش مصرف خانگی شود و روندهای اخیر را معکوس کند.
بااینحال، با کمتر شدن تعداد مسافرت و غذا خوردن، مصرف در هتلها، رستورانها و کافهها همراه با کاهش مصرف در بازار قهوه، خواهد بود.
برخی از مشتریان خریدهای الکترونیکی خود را تا 10 برابر افزایش دادهاند و این منجر به فروش قهوه در سوپرمارکتها شده است.
بعید به نظر میرسد که این مسئله باعث کاهش حجم شود و تنها میتواند منجر به کاهش سود هر فنجان شود.
در همین حال، برخی از تولیدکنندگان قهوه در حال درک تغییر محصول نهایی بر اساس خواستههای مشتریان هستند و این مسئله ممکن است در درازمدت به عدم توجه به کیفیت قهوه و آسیب دیدن قهوههای تخصصی شود.
منبع: perfect daily grind
نوشته جیمز هارپر
مجله قهوه را در اینستاگرام دنبال کنید.